Nåt sorts försvarstal

Jag är väldigt tankspridd av mig. Alla som har träffat mig kan intyga det. Jag är så pass tankspridd att en del i min omgivning skämtar om det. Men ni måste förstå att jag är ju inte tankspridd för att jag vill vara det, varje dag kämpar jag med att komma ihåg saker. Men det är inte så lätt. Det handlar inte om koncentrationssvårigheter om ni nu tror det.  Jag kan koncentrera mig om jag verkligen vill. Antagligen handlar det mest om intresse. Jag är bra på sånt som vissa människor kategoriserar som värdelöst vetande. Anledningen är den att i nio fall av tio är värdelöst vetande mycket roligare än det som samma människor anser vara nyttigt och värdefullt vetande. Och därför är det enligt mitt sätt att se på det också viktigare. Det kanske låter naivt men jag är ju rätt naiv.

Exempel på saker som jag är bra på att komma ihåg:

* Regentlängder -  När jag var liten memorerade jag alla svenska kungars regeringsperioder utan problem. Åratal överhuvudtaget har jag ganska lätt för att komma ihåg. Och det är ju lite konstigt eftersom jag inte kommer ihåg telefonnumer, portkoder, bankomatkoder m.m. särskilt länge. men jag tror det beror på att jag måste ha en bild, någonting koppla ihop siffrorna med. Annars blir det just bara siffror och siffror är matte och matte är tråkigt.

* Serietidningar - trots att jag nu inte läser Fantomen särskilt ofta kan jag, om någon skulle fråga, säga i vilken tidning ett visst äventyr utspelar sig i om det rör sig om perioden 1994-2000. Också kan jag allt, och det menar jag verkligen allt, om rätt många serier. Till exempel Asterix, Tintin, Kalle Anka och några till.

* Låttexter - Jag har helt enkelt väldigt lätt för att memorera låtrader.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback