Ett tidsfördriv att dö för

Köpte Fredrik Lindströms "jag är en sån som bara vill ligga med dig" igår. Den är överraskande bra. ibland blir jag lite irriterad på hans sätt att skriva men jag tror att det bara är för att det påminner så mycket om mitt eget sätt att skriva. Jag blev i alla fall inspirerad till att skriva en liten dikt.


Vi är på långsemester hemma hos livet.
"Kan jag inte få åka hem snart?
Jag har varit duktig och stått ut jättelänge nu."
Säger den gamle mannen och
rycker otåligt sköterskan i armen.
Precis som han ryckte mamma i armen
när dom var på helgbesök hos faster Märta.

Och han får samma svar, nu som då:
"Bara en liten stund till."

För ärligt talat händer det inte så mycket här.
Och när kakorna och vännerna har tagit slut
kan man lika gärna lägga ner.

Men just då
när man lessnat på alltihopa
kommer det alltid en ny skiva
eller en ny film
som man väntat jättelänge på.
Och då får man ju lov att
hålla sig vid liv en stund till.
Bara för att se hur det slutar.

Vi vill ju gärna lämna nåt spår efter oss.
kanske ett barn eller två.

Men inte skräpa ner alltför mycket.
Bara lite smulor i soffan
och på sin höjd
en spya i busken
efter kräftskivan.

När allt är över hänger vi upp handduken på kroken igen.
Och tackar artigt för oss.

"Det var trevligt att komma på besök
men jag tror inte jag skulle vilja bo här."





Kommentarer
Postat av: BL4VAL

ahh. Jag gillade din dikt.

2006-01-06 @ 11:56:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback