Regina Spektor

Regina Spektor


"I never loved nobody fully
always one foot on the ground
and by protecting my heart truly
I got lost in the sounds
I hear in my mind
all these voices
I hear in my mind
all these words
I hear in my mind
all this music
and it breakes  my heart
it breaks my hea-a-a-a-a-rt...."


Mitt enda budskap till mänkligheten lyder: Köp Regina Spektors två skivor "Soviet Kitch" och "Begin to Hope" och bli lyckligare människor.

Andra bra grejer:


The Pipettes - We Are The Pipettes (skiva)

En Girl group för 2000-talet. Kombinerar schyssta Supremes-melodier med en kaxig punkattityd. Pull shapes är låten hela veckan.

The Knife - Silent Shouts (skiva)

The Knife på Arvikafestivalen var något av det mest spektakulära jag har sett. Det kändes rätt mycket som om två rymdvarelser landat  i dom värmländska skogarna och bestämt sig för att visa dom häpna jordborna något helt annorlunda. Det var en föreställning som andades kyla och vemod men samtidigt var det väldigt vackert. Självklart var jag tvungen att köpa skivan efter en sån grej. och den är precis som föreställningen väldigt kall och mörk, en dystopisk skiva för ett cyniskt samhälle.
Antagligen så långt man kan komma från The Pipettes förresten.

Voxtrot - The Start of Something (llåt)

Från Austin, Texas av alla ställen kommer ett skitbra indieband som låter lite som The Smiths kanske skulle ha gjort om dom var lyckliga. Lyssna själva: http://myspace.com/voxtrot

Coffe and Cigarettes (film)

Alla scener är inte jättebra i Jim Jarmusch film om människor som möts och snackar över en kopp kaffe och en cigarett. Men en del är möten är helt otroligt bra. Som den där Cate Blanchett spelar  mot sig själv t.ex.





Kommentarer
Postat av: Emma

Fidelity är en fantastisk låt... Så resten av skivan håller samma klass? Då vet jag vad jag ska lyssna på i sommar iaf.

Postat av: Jazzkatt

Coffee and cigarettes är grym, bitvis i alla fall. Jag gillade särskilt Jack och Meg Whites tesla coil och mötet mellan Bill Murray och RZA och DZA från Wu tang clan när Murray dricker kaffet direkt ur kannan samtidigt som de dricker koffeinfritt te.

2006-07-22 @ 11:13:39
URL: http://jazzkatt.blogspot.com
Postat av: Niklas

Kul att du också gillade Voxtrot! Jag har laddat ner lite Regina Spektor, men det var ingen av de skivorna du tipsade om. Stod bara "songs" så det kanske bara var lite blandade mp3-or i en mapp eller nåt. Lät helt okej iallafall. Ska försöka hitta mer.

2006-07-23 @ 12:37:21
URL: http://sandinniklaseyes.blogspot.com
Postat av: Anonym

Ja ja ja, voxtrotlåten! Såå bra.

2006-07-23 @ 19:50:38
Postat av: maria

jag gillade iggy pop och tom waits i coffee and cigarettes. herregud tom waits! ingen är så cool som tom waits! han är coolare än bruce tilloch med. och så bill murray och wu tang clan såklart. det var nog dom bästa. fasst flera var roliga.

apropå zigenarbröllopet, det är sånt bröllop jag vill ha oxå. vi kan ju gifta oss? det spelar ingen roll om vi inte går bra ihop, vi kommer ju ändå aldrig ses när vi drar runt på vägarna i varsin husvagn.

jag ska läsa din bukowskihistoria sen! haha. det är precis såna ambitioner jag har oxå. men det blir raka motsatsen när jag försöker skriva nåt.

ska kanske till emmaboda! kanske. ska vi isf dela en bil du och jag och andreas? yesss

2006-07-25 @ 11:56:17
URL: http://thelostfeeling.blogspot.com
Postat av: tk

Raden "it breaks my hea-a-a-a-a-rt" kan vara årets popögonblick.

2006-08-11 @ 20:43:01
URL: http://inmyroomagain.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback