Timmarna med Sten-Åke

 Som jag minns det så snöade det alltid
alla dom där timmarna då jag
satt längst bak i klassrummet
stirrade ut genom fönstret
räknade sekunder istället för tal
och fyllde räknehäftet med låtcitat
istället för siffror

Mellan dom där fyra väggarna
var verkligheten alltid konstant
mellan dom där fyra väggarna
hade en fråga alltid bara ett rätt svar
och ibland ville jag skrika att det var fel
att livet var alldeles för mångfascetterat
för att hålla sig inom logikens stränga ramar

Ibland vill jag skrika
men istället nöjde jag mig med att le
för jag visste att så snart jag gick ut i korridoren igen
skulle lagarna sluta gälla
men du däremot skulle aldrig kunna ta dig därifrån
du var så
totalt
insnöad


Och än idag förstår jag inte riktigt
hur skolplanen kan ge så mycket utrymme
åt något som står inom parenteser

Kommentarer
Postat av: Maja

Jag gillar :)

2006-07-01 @ 22:22:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback