Storebror ser dig (ser du på storebror?)

?Stackars dom som stänger in sig
hundra dagar utan heder
stackars dom som lever så
stackars dom som tittar på
hur konstigt kan man må??

Stackars - Lars Winnerbäck


Jag såg på Big brother för några dar sen. Och då var det en kille där som hade åkt ut i början av säsongen och sen hade han suttit inspärrad i en liten vrå av huset bara för att ha chansen att komma med i programmet igen. I en månad hade han suttit där utan att göra ett skit, han hade sovit på en madrass på golvet och varit utanför huset i typ fyra timmar under den här tiden.
?Jamen, han var ju med på det. Han får ju skylla sig själv.?
Javisst. Men jag undrar bara varför en del människor tycker att det är värt att utsätta sig för nästan vad som helst bara för att få synas i teve.

Jag är egentligen inte emot själva konceptet dokusåpor. Det är väl inget fel med att filma en grupp människor under en period och sända det i teve (så länge dom är med på det såklart). Det finns ett fåtal bra dokusåpor, malmvägen till exempel tycker jag är rätt trevlig. Det är bara den här cyniska inställningen som jag är så trött på. Utröstningsmomentet till exempel. Det är ju inte direkt konstigt att det är så vanligt förekommande med mobbning i svenska skolor. Det är ju bara att se hur dom gör på teve, ?Honom tycker vi inte om så han får inte vara med och leka.?


Jag kommer ihåg en gång när jag var elva eller tolv år. En tjej som var ett år äldre än mig hade blivit mobbad ett bra tag och det slutade med att hon vägrade gå till skolan. Jag minns hur våran lärare skällde ut mobbarna inför hela klassen. jag har aldrig sett en så arg person i hela mitt liv, varken förr eller senare. Jag vet inte om det var rätt av honom att göra så, men vad jag vet är at jag kan förstå hans ilska nu.

?Jag såg ett dreglande lejon
stod på toppen och sa:
Jag ger bara folket
vad folket vill ha?

Mareld - Lars Winnerbäck

Men om man bara har blivit matad med skit hela livet är det då så konstigt att man fortsätter svälja?
Jag bara undrar.

Jag tror inte att folk är så jävla dumma egentligen.
Vi måste bara våga öppna ögonen och se att livet består av så mycket mer än sex, lögner och intriger.
There?s more to life than this.

Lyssna istället på:
Suburban Kids With Biblical Names - #3
Håkan Hellström - Nåt gammalt, nått nytt, nåt lånat, nåt blått
The Supremes - precis vad som helst

Och läs:
Norwegian Wood av Haruki Murakami

Värme.
Kärlek.
Respekt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback