Dagens låt 31/10 2006

Höstvisa
Text: Tove Jansson
Musik: Erna Tauro
Sång: Kjell Hansson



Jag har tänkt att jag ska börja tipsa om en låt här varje dag. Får se hur länge jag orkar. Idag är det grått och blött och allmänt jävligt så jag tycker den här passar bra. Det var massor av år sen jag hörde den men förut idag spelade jag den på piano och sjöng och insåg plötsligt vilken otroligt fin liten visa det är. "Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr men mer än du någonsin får veta" tycker jag är jättevackert.

texten i sin helhet:

Vägen hem var mycket lång och ingen har jag mött
nu blir kvällarna kyliga och sena
Kom trösta mig en smula för nu är jag ganska trött
och med ens så förfärligt allena
Jag märkte aldrig förut att mörkret är så stort
går och tänker på allt det där man borde
Det är så mycket saker som jag skulle sagt och gjort
och det är så väldigt lite jag gjorde

Skynda dig älskade, skynda att älska
dagarna mörknar minut för minut
Tänd våra ljus det är nära till natten
snart är den blommande sommaren slut

Jag letar efter någonting som vi kanske glömde bort
och som du kunde hjälpa mig att finna
En sommar går förbi den är alltid lika kort
den är drömmen om den man kunnat vinna
Du kommer kanske nån gång förr'n skymningen blir blå
innan ängarna blir torra och tomma
Kanske hittar vi varann, kanske hittar vi då på
något sätt att få ängarna att blomma

Skynda dig älskade...

Nu blåser storm därute och stänger sommarns dörr
det är för sent för att undra och leta
Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr
men mer än du någonsin får veta
Nu ser vi alla fyrarna kring höstens långa kust
och hör vågorna stillsamma vandra
En enda sak är viktig och det är hjärtats lust
att få vara tillsammans med andra

Skynda dig älskade....

Kommentarer
Postat av: maria

åh den är fantastiskt fin. min faster skickade mej att köpa noter till den en gång men det blev aldrig av. det kanske var dumt.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback