Remediering och porr

 Igår hade jag en otroligt intressant föreläsning. Den handlade om olika former av mediering. Man brukar dela upp mediering i två kategorier; direktmediering och hypermediering. Direktmediering innebär att genom ett medium försöka efterlikna verkligheten i så hög grad som möjligt, alltså att försöka utplåna gränsen mellan fiktion och verklighet. Det bästa exemplet på det idag är virtual reality men det är egentligen ingen ny företeelse, nästan alla filmer och böcker försöker skapa en direktmediering genom att ?suga upp? läsaren/åskådaren.
Hypermediering innebär att använda sig av det unika i mediet. Jag kan nämna två exempel:
1) Pop-up fönster. Dessa har ingen representation i verkligheten utan har formats av internet-mediet. Fönstret i sig kan man ju säga har en symbolisk verklighetsförankring. Men det här att ha flera fönster staplade på varandra och fönster som plötsligt ?poppar ut? ligger ganska långt från verkligheten.
2) Berättar-rösten i romaner. I en roman kan fiktionen plötsligt brytas av att berättaren kommer in och förklarar något för läsaren. Även detta är ett exempel på hypermediering, man utnyttjar alltså det unika för det här mediet.

Men vad är då remediering undrar ni? Jo, precis som det låter så är det användadet av gamla medier i nya medier. Många hävdar att alla gamla medier lever kvar i nya. I en dator finns idag i princip alla gamla medier samlade, från det klassiska skrivbordet till böcker, filmer, bilder, radio osv. Jag tycker det är fascinerande att tänka på det här, hur vi försöker samla medier som tidigare var vitt skilda till en och samma maskin. Idag har fortfarande dom flesta en teve, en cd-spelare, en dvd-spelare osv. trots att det egentligen inte behövs. Det räcker ju med en dator. Eller kanske en mobiltelefon. Till slut kommer det nog bli så att vi kommer slänga alla maskiner, det enda vi kommer ha kvar är en mobiltelefon som allting finns i. Den slutgiltiga formen av remediering. Ett problem kan ju verka oöverkomligt i och för sig, nämligen storleken. Man vill ju inte gärna se på film eller läsa en bok på mobilen. Så vi kanske kommer ha varsin storbildsskärm också som vi kan koppla mobilen till.
Jag tycker inte riktigt om den här utvecklingen, jag har svårt att sätta fingret på exakt varför men det känns obehagligt.
Bortsett från virtual reality är nog porren det närmaste vi kommer direktmediering idag. Porrtidningarna var t.ex. de första tidningarna som använde sig av färgfotografier och målet med porrbilder är ju att stimulera betraktarens fantasi så mycket som möjligt.
Apropå porr, jag såg lite av det här ?Being Bingo? igår. Jag kommer inte göra om det misstaget om jag säger så. Mer intetsägande program får man nog faktiskt leta efter. En damp-skadad porrfixerad idiot springer runt i Stockholm och New York med sin bimboflickvän och tjugo andra bimbos och tror att alla människor fascineras av hans otroligt coola liv. ?Being bingo? äger verkligen inget som helst existensberättigande och om jag hade varit lite mer elitistisk hade jag sagt detsamma om huvudpersonen också. Det är bara ett fruktansvärt slöseri med pengar och resurser och det värsta är att han inte ens skäms för det.
Jag tycker inte porr i sig är något förkastligt men porrindustrin är det. Så till alla utvikningsbrudar: Jag ser inte ner på er p.g.a. att ni väljer att vika ut er. Det är helt upp till er själva men ni ska vara medvetna om att ni hjälper till att uprätthålla ett samhälle där män fortsätter betrakta kvinnor som objekt. Och så länge den kvinosynen finns kvar hos stora delar av den manliga befolkningen så kommer inte kvinnor spela i samma division som männen. Så enkelt är det. Man kan ju invända mot det här och säga att det finns manliga utvikningsmodeller också. Men det är sällan med den här ?kom-och-ta-mig-blicken? utan snarare ?Ha-ha-nu-kommer-jag-blicken?.
Man kan fundera på hur mycket det patriarkala väldet i världen beror på
1) att män generellt sett har större muskler.
2) att män innehar ett hemligt vapen som kallas kuk.
Jag tror faktiskt att dom två enkla biologiska skillnaderna är nyckeln till varför samhället ser ut som det gör idag. Att män har kuk och muskler innebär att män kan våldta. Och kan man våldta någon på ett fysiskt plan så blir det också mycket lättare att våldta någon på ett psykiskt plan.
Som tur är har ju dom flesta män begåvats med något vi kallar hjärna också vilket gör att dom inte går runt och våldtar kvinnor hur som helst. Men männen har ändå förmågan och därigenom makten och kan man inte våldta någon fysiskt kan man som sagt göra det psykiskt.

Se där, nu fick ni en lektion i både medie- och genusvetenskap i samma paket. Vad kan man säga mer än Bingo?

Kommentarer
Postat av: Tennis

åh genusvetenskap.. det har jag sökt till nästa termin!.. =)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback