Tisdag norr om Torsby

Sov dåligt inatt. Låg och tänkte på det gamla vanliga - att jag aldrig tar tag i det jag borde göra, att jag slösar bort mitt liv på en massa meningslöst slösurfande, att jag är tjugotvå år och fortfarande inte vet vad jag vill göra med mitt liv...
Så när jag vaknade vid halv nio (gick upp tidigt eftersom jag tänkte försöka fixa biljetter till Springsteen, men det gick som vanligt åt pipan (vilket i och för sig kanske var lika bra eftersom jag har så dåligt med pengar (vilket inte hindrar att jag ändå är lite besviken))) var jag inte alls utsövd. Dessutom var jag lite smånervös eftersom jag skulle upp till Torsby och göra en intervju med "Värmlandspoeten/profeten, förläggaren och handelsresanden i nordiskt vemod" Bengt Berg. Och jag är ingen van intervjuare.

Men i alla fall. Jag klev på tåget och åkte genom ett höstligt Värmland upp till Torsby. På stationen möttes jag av Bengt, vi klev in i hans bil och körde ut till den stora gröna villa en bit utanför Torsby som Heidruns Förlag huserar i.
Kanske var det redan på tåget på vägen upp, kanske var det när jag klev in i det där fantastiskt stora och fina huset. Jag vet inte riktigt men någonstans där kände jag i alla fall hur ett lugn spred sig genom kroppen, jag slappnade av och mådde helt plötsligt väldigt bra.
Bengt bjöd på kaffe och fikabröd, jag ställde mina frågor och vi hade ett rätt intressant samtal om världen i allmänhet och böcker i synnerhet. Det är alltid inspirerande att möta folk som gör både det de tror på och tycker är kul, som Bengt och hans fru Gun-Britt.
När vi, två och en halv timme senare, skildes åt fick jag en bok av honom med ett urval av hans dikter under trettio år. Läste i den på tåget på vägen tillbaka och blev så inspirerad att jag hann skriva två egna dikter innan tåget var framme i Karlstad.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Det där låter helt fantastiskt myshärligt ju! Vad kul att du gör intervjuer. I vilket sammanhang ska intervjun användas? Jag kunde nästan se dig framför mig där på tåget, och så mötet med Bengt Berg... det är vid sådana tillfällen som man känner hur skönt det kan vara i livet. Jag har själv några sådana där stunder som jag sparar på och försöker plocka fram ur minnet när andra mindre sköna dagar och situationer pockar på uppmärksamhet.

Postat av: Olle

Vadå 22 och inte veta vart livet ska ta vägen?
Kom igen vid min ålder med samma fråga. Antalet vägar, och vägarnas förgreningar är oändliga! Detta apropå göra med ditt liv. Apropå Bengt Berg tror jag att du redan slår honom om du bara vill! Utom möjligen vad det gäller kompetensen för kaffekokande. O

2007-12-05 @ 23:17:54
Postat av: Lena

Jag tror på pappa, men framför allt vill jag läsa de dikter han inspirerade dig till.

2007-12-07 @ 09:25:36
URL: http://moeller.blogg.se
Postat av: Lena

de dikter Bengt Berg inspirerade dig till, såklart. Inte pappa.

2007-12-07 @ 09:26:03
URL: http://moeller.blogg.se
Postat av: Henrylily

Hello! If you want exchange links with my website, contact me please. I can install your link

2009-02-06 @ 10:06:52
URL: http://henrylily.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback