Vad jag såg på tv ikväll del 2

Jag ser egentligen inte särskilt ofta på tv. Jag blir lätt rastlös och känner att jag slösar bort min tid. Men vissa bakfyllesöndagar när man inte har nåt särskilt att göra kan det ju vara rätt skönt att sjunka ner i soffan. Eftersom jag då oftast ser på tv själv och inte kan diskutera det jag ser med nån så kan det kännas bra att "blogga av sig lite" som jag förmodar att det heter på nysvenska. Därav de här små tv-krönikorna ibland.

Först kollade jag lite på "Fem myror är fler än fyra elefanter" bara för att konstatera att det är precis så fantastiskt som man vill komma ihåg det som. I och för sig tror jag inte att jag kollade på det så mycket när jag var liten (jag kollade överhuvudtaget inte mycket på tv alls när jag var liten) men en del avsnitt har man ju sett eftersom det har gått i repris på svt typ fyrahundra gånger. Jag undrar om det någonsin har funnits något barnprogram som har innehållit samma perfekta symbios av underhållning och pedagogik. Det är faktiskt ganska beundransvärt.
Sen fortsatte jag min bolibompakväll med att se på andra avsnittet av årets julkalender som tyvärr verkade vara ganska dålig. Fast det är i och för sig lite svårt att bedöma efter bara ett avsnitt så om ni vill ha en mer djuplodad analys får ni vänta till den 25:e.
Något som är bra däremot är "Videokväll hos Luuk". Jag har i och för sig missat de flesta programmen men jag måste säga att jag gillar både konceptet och hur det genomförs väldigt mycket. I förra avsnittet som jag såg var Leif GW Persson gäst och i kvällens avsnitt var Linda Skugge gäst. Båda är ju rätt speciella och väldigt underhållande personer. Jag kan inte påstå att jag älskar Skugge men jag kan inte påstå att jag avskyr henne heller. Ibland tycker jag hon har en del poänger, ibland tycker jag bara att hon verkar störd. Men man måste ju ändå säga att hon har en väldigt egen och speciell position bland Sveriges kulturelit och hon var i alla fall rätt rolig att läsa på den tiden då hon fortfarande skrev om intressanta saker och inte bara bloggade om att hon byter lakan varje dag och ger tips på vad man ska ge för presenter till ettåringar. Kristian Luuk är ju faktiskt en väldigt bra intervjuare också, precis som i "Sen kväll med Luuk" ger han intervjuobjektet mycket plats och ställer snabba följdfrågor.
Sen såg jag nog ungefär tio minuter av "Ranking the stars" på femman. För er som inte har sett det går det ut på att tio kända svenska kvinnor sitter i en panel och att svenska män har fått ranka dessa utifrån olika premisser som "vem shoppar mest", "vem dumpar flest" etcetera. Något mer flamsigt, tramsigt och infantilt får man nog leta efter. Vad fan är det för fel på folk egentligen? Det är synd om människorna, som Strindberg sa.
Kollade också på "Parlamentet" men det var rätt tråkigt som det tyvärr är för det mesta nuförtiden. En sak bara: påminner inte Johan Glans lite om Idol-Andreas? Jag syftar då inte bara på att båda pratar skånska, jag tycker att båda också har samma "lustigkurrecharm". Det är lite klassens clown-stämpel på dem.
Sen såg jag på Aktuellt som mest handlade om dumma politiker. Först om Putin som fuskar i det ryska valet, sen om kampanjerna inför det amerikanska primärvalet där någon republikan (kommer inte ihåg vem, tror det var Mitt Romney) står och säger att han vill avreglera den statliga vården helt och hållet och istället göra det billigare att köpa sjukförsäkringar. Helt idiotiskt om ni frågar mig.

Avslutade tv-kvällen med Agenda som hade tre hyfsat intressanta repotage om illegal invandring, klimatet och golfare i Kina. Något kommunalråd säger att man bör sträva efter att illegala invandrare ska hamna i det första EU-land de kommer till. Jag fattar inte riktigt hur man tänker då. Det skulle ju medföra att länder som Italien och Grekland skulle få massor av invandrare, är det inte rimligt att även Sverige tar hand om en del? Sen gnäller han över att Malmö får så många invandrare medan andra kommuner i Sverige knappt tar emot några alls, snacka om att vara ologisk. Fast på något bakvänt sätt verkade det ändå som att han ville att Sverige skulle släppa in fler invandrare så jag ska kanske inte dissa honom alltför hårt.
Sen var det ett inslag om Grönland och en intervju med ett par i Stockholm som berättade om vad de gör för att värna om miljön. Det var rätt sött på något sätt fast det hade ju varit ännu roligare om de hade tagit en sextioårig frånskild gubbe istället och inte två typiska miljöknuttar. De sa en del vettiga saker men det var kanske lite dumt att killen råkade säga att han ibland struntar i att spola på toaletten när han har kissat (och att just det även visades på aktuellt). Jag kan se framför mig hur den där gubben eller Elsa i samma ålder rynkar på näsan och muttrar nåt om slarviga bohemer. Undrar förresten vad Linda Skugge skulle säga om det...

Kommentarer
Postat av: Olle

TV är ju rätt kul att studera som samhällsfenomen. Tyvärr tar det ju tid från att studera samhället som samhällsfenomen. Vilket kanske kan ge bättre inblick? Samhällsfenomenet just nu är, då helt enligt mig, vi blir vad vi äter! Diverse konstiga e-nummer på maten, vad ger oss bekämpningsmedelsresterna vi proppar i oss med det vi äter?
Sedan finns ju också fokuset på klimatmötet på Bali, hur ska vi klara av att begränsa islossningen på nord- och syd-polerna? Ska vi drunkna i översvämningen? Bryr sig Luuk och Skugge? Vem i övrigt bryr sig? Är det som gäller, som någon sade; cykelekonomin, dvs om vi inte rör oss framåt faller vi?

2007-12-05 @ 22:58:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback