En hyllning till Obelix


För en dryg månad sen skrev jag en lista som jag kallade "mina hjältar". Det var en lista på personer som har inspirerat mig eller som jag bara tycker mycket om.
Så, för några dagar sen fick jag idén att skriva en hyllningstext till varje person på listan. När jag hade tänkt på det i två sekunder kom jag på att det skulle bli väldigt jobbigt att genomföra så jag tror jag skiter i det. Jag nöjer mig med att hylla en person istället, han som är såväl först som störst på listan nämligen ingen mindre än Obelix.





En hyllning till Obelix



Man skulle kunna säga att Obelix är allt jag inte är men vill vara. Han är stor, han är stark, han har röda flätor, han har världens snyggaste byxor och framförallt har han en liten hund som heter Idefix (och som är ungefär lika stor som Obelix näsa).

Obelix är förvisso både barbarisk och egoistisk. Men han är aldrig egoistisk på det där Karlsson på taket-aktiga elakartade sättet. Han är egoistisk för att han inte vet bättre. Det är ju bara att kolla på en bild så ser man att hans huvud inte är särskilt stort, han tänker helt enkelt med magen och hjärtat (något som kanske fler borde prova på ibland). 
Obelix har tre huvudintressen: att jaga (och äta) vildsvin, att leverera bautastenar (vart dom levereras är det ingen som riktigt vet, men levereras det ska dom) och att klå upp romare. Av dessa tre hobbies är det väl kanske den sista som har gjort att folk uppfattar Obelix som barbarisk. Men jag ber er kära vänner, ha förståelse. Har man ramlat ner i en gryta med trolldryck när man var liten så måste man rimligen ha en massa överskottsenergi att göra av med. Dessutom förtjänar romarna det, kom ihåg att det är dom som är the evil guys.
Djurrättsaktivister tycker säkert även att det är fel att jaga vildsvin men tänk på att det kanske inte fanns så jävla mycket att göra i en gallisk by runt år 50 f. kr. Nåt ska man ju fördriva dagarna med. Och i och med att han jagar dom själv blir det i alla fall inga långa transporter för dom stackars vildsvinen.

Obelix talar direkt till det stora barnet i oss alla och om jag fick välja skulle jag mycket hellre vilja vara Obelix än den ständigt lika mesige och politiskt korrekta Asterix.

Till slut några tips på bra Asterix-album där Obelix spelar en viktig roll, till alla er Obelix-fans out there:

Resan över Atlanten (Asterix och Obelix upptäcker Amerika)
Asterix drar i fält (Obelix blir kär!)
Obelix på Galejan (Obelix blir barn på nytt, dessutom gör Kirk Douglas ett gästspel som den förrymde fången Spartakis)   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback