Boklistan 29/6 -07

Jag gjorde en lista på böcker jag skulle läsa i början av oktober förra året. En del av dem har jag läst sen dess, andra står fortfarande kvar. Det jobbiga är att listan bara blir längre och längre hela tiden... Så här ser den i alla fall ut just idag:

Carlos Ruiz Zafón - Vindens skugga
Jeffrey Euginides - Middlesex
Fredrik Strage - Fans
Haruki Murakami - Sputnik Sweetheart, The Wind-up Bird Chronicles
Martina Lowdén - Allt!
Gustav Fridolin - Från Vittsjö till världen
Klas Östergren - Fantomerna
Jack Kerouac - On The Road
Hunter S. Thompson - Fear and Loathing in Las Vegas and Other American Stories
Charles Bukowski - Post Office
Joseph Heller - Moment 22
Paulo Coelho - Zahir, Elva minuter
Ray Bradbury - Farenheit 451
John Ajvide Lindqvist - Låt den rätte komma in, Hanteringen av odöda, Pappersväggar
Orhan Pamuk - Snö
Stig Claeson - Vem älskar Yngve Frej?
John Irving - Hotell New Hampshire
Stig Larsson - Autisterna
Bret Easton Ellis - American Psycho, Lunar park
Chuck Palaniuk - Fight Club
Don DeLillo - Kroppskonstnären
Sylvia Plath - Glaskupan
Johanna Nilsson - De i utkanten älskade
Paul Auster - Oracle Night, The Book of Illusions
Luke Rhinehart - Tärningsspelaren
Anthony Burgess - Slutet på världsnyheterna
Jonas Hassen Khemiri - Montecore - En unik tiger

Så.

Kommentarer
Postat av: maria

hehehe min lista är minst lika lång! and growing...
är i uppsala men kommer nog på er festival? skaffa tallest man! :)
har inte sett filmen men den verkar bra... å andra sidan har jag inte sett science of sleep heller..måste göra det snart! ha det fint hörs

2007-06-28 @ 11:45:18
Postat av: Sandra Lang

Fans av Strage tror jag är bra, On the Road vill jag också läsa, Fahrenheit 451 är min favoritbok, Hanteringen av odöda är jättebra, Paul Auster har jag svårt för, jag trodde att jag skulle tycka att hans böcker skulle passa mig, men det slutar alltid med att jag lägger ifrån mig dem utan att ha läst mer än ett par kapitel. Tärningsspelaren är också en sån där som jag började på men aldrig läste färdigt, Jonas Hassen Khemiri är jag nyfiken på.

2007-06-28 @ 13:33:40
Postat av: jens

Har ingen sådan lista själv men på nattduksbordet vilar högar med halvlästa böcker (t.ex. Middlesex). Oracle Night var inte så märkvärdig, bra men inte i närheten av New york-triologin, eller så var det just det som var problemet?. Post Office har jag precis läst för andra gången. Rekommenderas varmt. Hanteringen av odöda får godkänt, var inte så läskig som jag hoppats. Har fått intrycket av att "Låt den rätte komma in" är starkare.

2007-06-28 @ 15:13:12
Postat av: maya

När jag läst Elva minuter våren 06 gick jag och köpte nästan alla Coelhos böcker på en gång. Den är underbar. Murakami står på min lista också fast med Norwegian Wood. Att jag älskar On the Road vet du redan ;) Thompson, Bukowski, Heller och Pamuk är författare som finns på min lista också. Jonas Hassen Khemiri ska få sig en plats där med; tyckte om Ett öga rött för några år sedan iaf.

Postat av: valle

Maria > Gå omedelbart och se Science of Sleep! Tallest man kan inte komma tyvärr :( men det blir nog bra i alla fall.
Sandra > Synd att du inte gillar Auster, jag tycker första delen i New York-trilogin "Stad av glas" är hur bra som helst. "I de sista tingens land" är också jättebra.
Jens > Möjligt att "Låt den rätte komma in" är starkare ja, jag har tänkt läsa dom där böckerna länge men det är alltid något annat som kommer emellan.
maya > Jag har bara läst Alkemisten av Coelho men jag har några till ståendes i hyllan.
Norwegian Wood ska du absolut läsa. Och Kafka på stranden.

2007-06-28 @ 21:06:59
Postat av: Sandra Lang

Ja, jag tycker faktiskt att det känns tråkigt att jag inte gillar Auster, men jag ska komma ihåg din rekommendation och ger honom förhoppningsvis en ny chans nån gång lite längre fram. Två andra böcker jag köpt och hoppats på men inte kommit igenom är "I den röda damens slott" av Lars Jakobson och "Den sista myten" av Sigge Eklund. Jag tänkte rekommentera dem till dig, du kanske gillar dem. Jag komer att läsa dem en dag, de verkar så intressanta, men som sagt, just nu låter jag dem vila lite. Och till sist vill jag rekommendera "Rebell med frusna fötter" av Johanna Nilsson, som du har i listan med en annan bok.

2007-07-06 @ 07:18:52
URL: http://www.sandralang.blogg.se
Postat av: Anna

Montencore måste du sträckläsa, så planera inte in något annat när du öppnar första bladet. Underbar.
Middlesex blev jag klar med förra veckan, älska!
Fredrik Strage var en liten besvikelse, läs bara om pojkarna med påskliljorna.
On the road...hmm, den grep mig inte spec mkt tyvärr. American Psycho la jag ifrån mig efter första kapitlet , en del böcker måste nog läsas på orginalspråket för att de ska göra dem rättvisa.

2007-07-20 @ 17:11:58
URL: http://himelblau.blogspot.com/
Postat av: Varning!

Ser att det här var gammalt, men snälla läs inte American Psycho. Jag hoppas att min varning inte kommer försent, men alltså, den boken förändrar en gradvis medan man läser, så att man inte riktigt märker det, men när man har läst klart upptäcker man att man gärna skulle vilja vrida tillbaka tiden. Det finns intressanta tankar i den, men mycket är bara yta, yta, yta och porr och extremt ingående beskrivningar av hur han mördar olika personer. Så gör mig en tjänst och lägg den sist på listan, det kan vara bra att behålla något av sin naivitet.

2008-01-31 @ 07:11:12
Postat av: valle

Hehe.

Jag lovar att lyda ditt råd. Faktum är att jag inte är särskilt sugen på att läsa just American Psycho. Det finns i alla fall 180 andra böcker som jag är mer sugen på att läsa.
I och för sig tror jag att jag redan är så förstörd så jag vet inte om jag skulle bli skadad av att läsa den.

2008-01-31 @ 13:31:09
URL: http://imemine.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback