Hey cowboy!





Hey cowboy du har
hjärtat tatuerat på armen så alla ska se du har
ett par svintajta jeans som var inne -83 du har
ett muskedunder innanför jeansen som du kan
känna dig stolt över som har
satt på varenda flicksnärta i stan som har
pissat blod i snön som har
ingjutit blod och lust i dig cowboy du är
någonstans mellan 40 och 65 du
vet inte så noga för du skiter väl i ålder i hjärtat är du i alla fall
forever young eller som Neil Young sa:
it's better to burn out then to fade away sa han och du har
ristat in det på armen med en kniv en gång det
började blöda lite men det gör inget för lite
blod har ingen dött av lite
sprit har ingen dött av det är bara
Kärleken med stort K som tar kål på
en tuffing som du


Hey Cowboy du är
hård mot dom hårda men vågar också visa känslor du
gråter ofta inte till Titanic och sån skit men
till ett gitarrsolo på en Led Zeppelin-platta från
-73 kanske det var du
minns inte så noga för du knarkade ju rätt mycket
på den tiden men det är lugnt för
alla knarkade ju rätt mycket på den tiden du
blir alltid nostalgisk när du tänker tillbaka på dina vilda ungdomsår så du plockar fram en whiskyflaska ur skåpet och sätter på en Stones-platta eller så sätter du på den där filmen, "Sista natten med gänget", eller så går du upp och sätter på frugan istället för att bevisa för dig själv att det fortfarande är lite stake i dig

Hey Cowboy du har
sträva kinder och en blick som kan mörda du har
vikt cigarettpapper av alla sidorna i "On The Road" du har
feministiska pamfletter i hjärnan men
Hollywoodromantik i hjärtat du har ett hem och en fru som du älskar och
några ungar som du också älskar du kan känna dig trygg men
du längtar ändå efter att dra från allt så ibland tar du
amerikanaren och sticker ut i skogen tillsammans med några polare där ni
grillar korv och
dricker öl och
spelar poker och
snackar skit sådär som grabbar gör och när ni har blivit lite fulla tar alltid Berra upp sitt munspel och spelar hela solot i "Sad-Eyed Lady of The Lowlands" och så säger ni tusen gånger till varann "Det är så jävla bra, så jävla bra alltså!" och sen säger ni att det görs inte sån musik nuförtiden och sen blir ni ännu fullare och somnar framför lägerelden med stövlarna på och på söndagen drar ni hem igen till era fruar och barn och ni säger till varann att "Fan, vad kul! Det här måste vi göra om någon gång!"

Hey Cowboy du har ett par blåa ögon som jag kan spegla mig i
där jag kan se mig själv som gammal gubbe
du kanske tror att jag tycker du är patetisk cowboy men
faktum är att jag tycker du är rätt cool ändå du
skiter i allt och kör ditt eget race fast du vet att
ingen tycker att du är särskilt häftig längre men
du skiter i det du bara fortsätter med gasen i mattan rakt in i väggen och
tänker aldrig på att
det kanske är dags att lägga av nu det
kanske är dags att
fimpa cowboy?

Kommentarer
Postat av: maria, den riktiga

men för helvete valle, jag får ångest av allt du skriver för det är så jävla bra, jag blir alldeles paralyserad och känner att jag aldrig kan skriva nåt lika bra själv.
sluta skriv så jävla bra texter! hör du det. :p

2007-03-23 @ 16:48:58
Postat av: valle

Okej, okej. från och med nu lovar jag att bara skriva skitdåliga texter.
Nej, förresten, det blir nog lite tråkigt.

Tack så kollosalt mycket.

2007-03-23 @ 17:14:14
Postat av: hej

har följt din blogg ända sen starten. det här är mycket mycket bra

2007-03-23 @ 17:44:15
Postat av: catrin

hej kompis, du rockar. jag gillar radbrytningarna, det blir ett snyggt flyt i texten, inte alldeles jämt & forsande men väldigt snyggt rent estetiskt.
& jag gillar temat även fast jag tycker att det är lite tragiskt. jag tycker synd om såna cowboys, men det kanske är fel av mej att göra det. i vilket fall som helst så är du bra. kram!

Postat av: ellie

sad-eyed lady of the lowlands är den enda låt som kan beröra mig på riktigt. fast inte den enda texten,
den här berör djup och osannolikt.

2007-03-23 @ 23:39:02
Postat av: valle

Tack för alla fina kommentarer, det värmer i en gammal cowboys hjärta.

ellie: är du skrivarkurs-ellie eller någon annan ellie?

2007-03-24 @ 00:24:52
Postat av: Lena

jag håller med de tjejerna där uppe, särskilt catrin om det där estetiska. mer har jag inte att säga.

2007-03-24 @ 00:42:15
URL: http://moeller.blogg.se
Postat av: maya

oh.. on the road skrev jag ett förvirrat blogginlägg om så sent som igår. bra dikt; känner mig träffad.

2007-03-26 @ 19:52:34
URL: http://starvinghystericalnaked.org/moi

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback