Aluminium. På sin höjd.

Det hade varit en ganska vanlig lägenhetsfest. Om man nu tycker det är vanligt med tio asfulla ungdomar som försöker lära sig att dansa jenka samtidigt som någon står med halva kroppen utanför fönstret och skriker "All makt åt Tengil, vår befriare!" så det ekar mellan husen och en kille med rastaflätor sitter och försöker övertyga en ung tjej om att hasch inte alls är så skadligt som media vill få oss att tro.
Det hade varit en ganska vanlig lägenhetsfest och efter att tag hade jag hamnat på balkongen tillsammans med en massa rökare. Brevid mig stod en tjej med svart kortklippt hår, klädd i ett vitt linne och svarta Cheap Monday-jeans. Hon höll upp ett paket Marlboro framför mig och jag sa:
"Nej tack, jag röker inte."
"Varför står du här ute då?"
"För att jag tycker om att stå och andas in rök."
Hon såg på mig med ett höjt ögonbryn men sa inget. Efterhand gick de andra rökarna in i lägenheten igen och bara jag och hon stannade kvar ute på balkongen.
Plötsligt bröt hon tystnaden med att säga:
"Jag ska ge dig ett gott råd: passa dig jävligt noga för att bli kär."
"Menar du i allmänhet eller i dig?" frågade jag diplomatiskt.
"Både och" svarade hon. "Men särskilt i mig."
Jag började då föreställa mig att hon hade haft en pojkvän som misshandlat henne, varit fruktansvärt svartsjuk och som hon till slut fått rymma från. Denna misstanke blev inte direkt mindre av att hon i nästa ögonblick utbrast:
"Varför är alla män såna jävla svin?"
"Inte alla" svarade jag. "Bara 86,4%."
"Så, vad är resterande 13,6%?"
"Bofinkar" försökte jag.
"Okej" sa hon. "Vi säger väl så då. Förresten är nog minst 80% av alla kvinnor också svin när jag tänker efter."
Där var jag ju tvungen att protestera.
"Absolut inte" sa jag. "Kvinnor är underbara varelser."
"Det där stör jag jag mig så jävla mycket på. Kom inte och påstå att kvinnor skulle vara bättre män. Vet du att det är såna tankegångar som upprätthåller dom patriarkala strukturerna i samhället. Vi måste lära oss att se bortom kön och se till individer istället."
Jag var på väg att säga att det lät ju förnuftigt men att det faktiskt var hon som hade börjat prata om kön men jag fick ingen chans att säga det för hon lät sig inte avbrytas så lätt.
"Den här manliga dyrkan av kvinnor gör oss till objekt. Objekt som ska besjungas och besmyckas men som aldrig tillåts ha någon egen åsikt. Det är så jävla sorgligt. om jag hade barn skulle jag verkligen göra allt för att visa det barnet att allting inte behöver vara så könsstereotypt uppdelat... Inte för att jag någonsin kommer skaffa barn men i alla fall."
"Varför inte?"
"För att jag tycker det är osolidariskt att sätta barn till liv i en sån här grym värld och för att jag inte tror på kärnfamiljer. Dessutom är jag bisexuell."


Lite senare på kvällen och vi satt vid ett bord på en klubb och hånglade. Jag höll ena armen runt henne och tryckte henne mot mig. Till slut tog jag mod till mig och frågade om hon ville knulla.
"Okej" sa hon. "Men bara om du bjuder mig på en drink till först."

Kommentarer
Postat av: Tiinisen

hihi. härlig story

Postat av: Niklas

Meh! Snuskpelle!

2007-05-14 @ 10:29:52
URL: http://sandinniklaseyes.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback