Nr. 12 Okända Djur - Beppe Wolgers/Olle Adolphson

Det gick en dokumentär om Beppe Wolgers på tv igår. Jag missade den tyvärr eftersom jag var ute och härjade men om jag hade varit hemma hade jag sett på den.
Det är kanske inte så konstigt att jag gillar Beppe väldigt mycket. Det finns väl ingen i hela världen som inte gör det. Beppe är, eller var ska jag väl säga, en sån person som man gärna skulle vilja ha som morfar. En sån person som man gärna skulle vilja gå på promenader i Vita Bergen tillsammans med. En sån person som man skulle vilja sitta och spela alfapet med när det regnar. En sån person som man skulle vilja läste godnattsagor för en när man ska sova.
Det är fyra saker jag direkt förknippar med Beppe Wolgers. "Beppes godnattstund", "Dunderklumpen", rollen som Pippis pappa och rösten åt Baloo i djungelboken. Kanske mest det sistnämnda faktiskt. Jag såg nog tyvärr inte så många avsnitt av "Beppes godnattstund", "Dunderklumpen" såg jag inte förrän jag var tonåring och jag har alltid föredragit Emil framför Pippi. Men jag älskade, och älskar, Djungelboken även om jag inte visste att det var Beppe som gjorde Baloos röst när jag var liten.
På 60-talet skrev Beppe också tre "barnvisor" tillsammans med Olle Adolphson. De heter "Okända djur", "Mitt eget land" och "Det gåtfulla folket" och alla tre skulle egentligen kunna platsa på den här listan. Men jag valde den här i alla fall. Kanske för Pluver från Alaskas skull. Eller för att den egentligen säger allt.

På dom första löv som singlar sitter
små smådjur och det hör ett evigt fnitter.
Dom håller fast i lövens kanter
i vindens kast och dom flesta är tanter.
Men annars skulle löven inte gunga
dom fnittrar mycket men kan inte sjunga.

När det våta regnet faller hoppar
små smådjur upp på alla vattendroppar.
Dom sticker hål på dropparnas hinna
och säger "Skål!" och blir småningom stinna.
Men annars skulle regnet inte plaska
dom heter Pluver kommer från Alaska.

Du tror inte på det här eller hur?
Men visan handlar om okända djur.
Många är långa och svåra att fånga,
många syns inte men finns ändå!
Många är gula och fula och gröna och sköna och röda eller blå.
Många är stora som hus eller så
men dom flesta är små, mycket små, små.



Världen behöver verkligen mer människor som Beppe Wolgers.


P.S: När listan är fullbordad ska jag försöka lägga ut de flesta som Mp3-filer så ni kan ladda hem dom.

Kommentarer
Postat av: Jazzkatt

Mer Beppe åt folket! Jag beställde just skivan Du Beppe från ginza för 49 kr, kan inte vara annat än ett fynd. Dessutom tog jag med Beatles Revolver, Dubbel trubbel och två notböcker.

Postat av: valle

Bra köp!

2007-05-20 @ 21:00:37
Postat av: Korneliusebba

This is my first time visiting this site and I found it very informational as a whole. I am so delighted in finding your website!

2009-07-28 @ 09:04:50
URL: http://korneliusebba.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback