Nr. 19 Kom - Allan Edwall

Om jag ska vara ärlig har jag faktiskt inte hört orginalversionen av den här. Men jag gillar Stefan Sundströms cover som finns på "Sundström spelar Allan" från 2002. Det är en kort liten sång på två minuter som inte sticker ut särskilt mycket. De första gånger jag hörde den vet jag inte om jag lade märke till den särskilt mycket men jag har börjat gilla den mer och mer. Texten skulle lika gärna kunna vara skriven på 1700-talet som idag, den känns evig i ordets bästa bemärkelse. I Sundströms version ackompanjeras sången av Martin Hederos fantastiska Jan Johansson-aktiga pianospel.
Om vi någon skulle få för oss att byta ut nationalsången mot något mindre nationalistiskt skulle det här vara ett passande alternativ. Fast det kanske ingår i kriterierna för en nationalsång att den ska vara nationalistisk, vad vet jag.

Kom ska vi tycka om varandra
kom så får jag kärligt kyssa dig
strunt i dig själv och tänk på andra
och detta gäller inte minst om mig

Kommentarer
Postat av: den riktiga maria

skönt att höra att fler är lillgamla :)
allan edwall är underskattad!
för övrigt köpte jag Torfolks lingonsylt häromsistens när jag skulle baka fruktbröd som skulle sötas med lingonsylt. Mmmmmmmm va gott det blev. När öppnar sommarens gårdsförsäljning? får jag personalrabatt? ;)

Postat av: Märtha

Alltså. Jag älskar den låten och har försökt ladda ner den med Stefan Sundström men har misslyckats. Måste försöka igen. Den är väldigt fin..Annars är Kents låt Sverige ett bra alternativ till en ny natinalsångsång. Men som du sa, vad vet jag:)

2007-05-10 @ 07:25:04
URL: http://biancas.blogg.se
Postat av: valle

The Real Maria: Den öppnar nån gång i mitten av juni tror jag. Du får nog förhandla med min mor om den saken, det är hon som är boss.

Märtha: Ja "Sverige" är fin, fast jag har lyssnat sönder den skivan lite tror jag.

2007-05-10 @ 12:35:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback