Nr. 8 Jag minns dig Amanda - Victor Jara/Cornelis Vreeswijk

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om den här sången. Jag kan säga att jag inte har hört Victor Jaras orginalversion som heter "Te Recuerdo Amanda". Jag skulle vilja göra det någon gång. Jag förstår ju i och för sig inte spanska men jag kan tänka mig att jag ändå skulle tycka att den är väldigt bra.
Hur som helst så har Cornelis gjort en mycket fin översättning av den. Jag tycker till och med att det är den finaste visan han har spelat in (av det jag har hört, jag ska väl tillägga att jag inte har hört allt han har släppt).
Låten finns bl.a. på "Cornelis sjunger Victor Jara" från 1978 eller i samlingsboxen "Mäster Cees Memoarer".

Jag minns dig, Amanda.
På en regnvåt gata.
På språng emot fabriken
där Manuel är.

Du skrattar hela tiden,
du har regn i håret
och ingenting är viktigt utom attt du är kär.
Du är kär, du är kär, du är kär, du kär!

Om några minuter blir livet fullständigt
om några minuter visslar sirenen.
Ditt arbete väntar
men där du går fram
blir allting så ljust.
Några minuter har fått dig att blomma.

Jag minns dig, Amanda.
På en regnvåt gata.
På språng emot fabriken
där Manuel är.

Du skrattar hela tiden,
du har regn i håret
och ingenting är viktigt utom att du är kär
Du är kär, du är kär, du är kär, du är kär!

Han flydde upp i bergen
aldrig gjort någon illa
men han flydde till bergen
och på några minuter förändrades allting.
Nu visslar sirenen.
Tillbaka till fabriken.
Många kom aldrig.
Bland dem Manuel.

Jag minns dig, Amanda.
På en regnvåt gata.
På språng emot fabriken
där Manuel är.

Kommentarer
Postat av: Niklas

Jag hade originalet på min gamla dator. Otroligt vacker låt faktiskt.

Postat av: valle

Verkligen. Det visade sig att min mor hade orginalet på en lp-skiva, så jag har också hört det nu.

2007-05-28 @ 16:50:17
URL: http://imemine.blogg.se
Postat av: T!M STERNER

Jag har haft turen att höra originalet och jag finner det minst lika bra som versionen av Cornelis.
Jag gillar Jara, Manu Chao och andra spanska frihetsförespråkande artister. Det är verkligen något speciellt. Kan du inte ta in någon sådan till Klavertramp? ;P

2007-06-03 @ 20:08:46
URL: http://www.myspace.com/timsterner
Postat av: Kogosamo

Much to think about excellent web-site!! On a purely personal level "what is Love" section gave much insight into this complex subject.

2010-01-13 @ 14:34:27
URL: http://kogosamo.blog.ca

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback