Tre poeter, tre dikter

Tänkte, för ovanlighetens skull, publicera något som inte jag har skrivit. Det är nämligen så här att jag är medlem på en poesisida som heter poeter.se. Och ibland när jag läser andras dikter där vill jag bara skrika till hela världen att ni måste läsa det här för att det är så jävla bra. Så jag tänkte att det minsta jag kan göra är att lägga ut några av mina favoriter här. Jag är fullt medveten om att hela världen inte läser min blogg, men det är några stycken i alla fall.
Nu kom jag förresten på att man kanske bör fråga upphovsmännen/kvinnorna om lov innan man gör en sån här grej. Fast eftersom de redan finns på en internetsida så borde det rimligtvis inte göra så mycket om de finns på en till. Jag vet inte om jag vågar riskera att de skulle kunna säga nej heller.

--------------------------------


bummelbin

 


försvinnande småheter
mot bakvänd horisont
rusar molnen om oss



och taknockar där sotare finner varann
får allt mindre utrymme i stadsbilden



värmen böljar under
murgröna humlor
surrar om sig själva



i stillbild drar livet förbi farten



Av: Malomma


--------------------------------


Do-re-mi-fa-so-la-ti-Du


Utanför skalan
klingar en okänd ton
av dig



som vinandet när en istapp
klyver en femtekolonnsvind
bakom husryggen

som ljudet av en suck
när en förväntning
bara blir till ett bara



som morgonens segerjubel
när det vedergäller myteriet
natten gjorde i skymningen




Utanför skalan
handlar det bara om
vår egen vija



hur ny musik
får oss att mima
till en text vi egentligen inte kan



ett främmande språk
får oss att nicka instämmande
fastän vi alls inte förstår



hur aloha betyder hej
och hej då
på Hawaii


Av: Betraktaren


--------------------------------

skrufs

 

jag tänker i rubbade cirklar
för det mesta inte



för en omkommen
stilstudie som fastnar
under näsan
innanför bröstbenet
och bakom ena örat



faller jag
faller av



för det att
jag förekommer
av feghet jag
avläser, anpassar





jag klipper till hårt
enligt närsynta
ögonmått
utan tillräcklig



aldrig tillräcklig
sömnsmån


Av: Yebo


Kommentarer
Postat av: Lena

Jag tycker att det du skriver själv är bättre än de här!

Postat av: Gardjeanette

Hi, I have been here for several times now and thought to sign your guestbook. Very nice! Keep up the good work...

2010-11-23 @ 10:54:11
URL: http://gardjeanette.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback