Mat och Kärlek

Mat och Kärlek

OBS: ovanstående bild är icke representativ för texten. Eftersom jag inte har någon digitalkamera kan jag tyvärr inte visa någon bild på den perfekta köttfärssåsen.



Ni minns NileCity-profilen Farbror Barbro och hans ältande om att "det finns inga genvägar till det perfekta ljudet".
Well, precis samma sak är det när det kommer till köttfärssås. Det finns inga genvägar till den perfekta köttfärssåsen.
Vill man imponera på kompisarna, flick/pojkvännen eller släkten så är det bara träning och åter träning som gäller. Men frågan är om det räcker med träning. Kanske är det helt enkelt så att vissa har det och andra har det inte. Min far till exempel är en hejare på köttfärssås och kanske har den där speciella köttfärssåsgenen överförts till mig, för nu efter många års övning känner jag att jag börjar närma mig det perfekta resultatet.

Så även om det inte finns några genvägar till den perfekta köttfärssåsen så kommer i alla fall en... vad ska man säga... karta kanske? eller kompass? Bara så att vi vet att vi rör oss i samma universum. Men till syvende och sist handlar det förstås om känsla.

Köttfärssås 4 portioner

Ingredienser:

½ kg blandfärs
1 medelstor lök
½ medelstor morot
½ medelstor palsternacka (kan med fördel bytas ut mot svartrot om man vill ha lite variation i tillvaron)
1 liten bit kålrot
1 vitlöksklyfta
2 matskedar hela krossade tomater
½ burk tomatsås, helst "Polpa di Pomodoro"
2 matskedar turkisk youghurt
½ dl mjölk
salt
svartpeppar
timjan
basilika
paprikapulver


1. Sätt på lämplig matlagningsskiva. Soul funkar väldigt bra till köttfärsås och även 60-talspop.
Undvik: The Smiths - Meat is Murder
2. Skala och finhacka löken
3. Skala och hacka upp rotfrukterna i små tärningar
4. Förkoka rotfrukterna i ca. 4 minuter
5. Stek samtidigt köttfärsen och löken i lite matlagningsolja i en gryta
6. Blanda i rotfrukterna i grytan
7. Pressa i vitlöksklyftan
8. Häll i de krossade tomaterna, tomatsåsen, mjölken och den turkiska youghurten
9. Rör om ordentligt
10. Vid den här punkten skiljer vi agnarna från vetet. Den stora utmaningen är givetvis att krydda rätt. Ett tips till nybörjaren är att vara försiktig med kryddningen och att provsmaka ofta.
11. Låt puttra under omrörning i 5-6 minuter
12. Servera lämpligen till pappardelle eller tagliatelle

Smaklig måltid!

Kommentarer
Postat av: fröken egon

Tack! Jag har sparat det, & ska använda det nästa gång jag ska laga mat till familjen :)

Postat av: mamma

Jag håller med dig om att din pappas köttfärssås är mycket bra. Roligt att du har lärt dig så mycket. MEN du glömde en sak! För att det ska smaka riktigt gott måste man anstränga sig och försöka få tag i ekologiska råvaror. Allt i din lista (förutom turkisk youghurt) finns KRAV-märkta i många butiker. Din far påpekar att man kan byta ut youghurten mot ekologisk crème fraishe. Lycka till!

2007-11-21 @ 12:01:27
URL: http://www.torfolk.se
Postat av: valle

Tveksamt om creme fraishe kan ersätta turkisk youghurt. Det tål att tänkas på.
Men i övrigt har du rätt förstås. Jag utgår ifrån att mina bloggläsare är så kloka individer att de köper ekologiska råvaror utan att man ska behöva påpeka det. Fast det kanske jag inte ska göra.

2007-11-21 @ 14:01:01
Postat av: andrea

Den perfekta köttfärssåsen skulle jag vilja påstå, innehåller inget dött!
Annnars trevligt matinslag!

2007-11-21 @ 14:04:14
URL: http://private-shangri-la.blogspot.com
Postat av: Patrik

Det låter ju omåttligt gott, men jag måste hålla med Andrea. Byt blandfärsen mot sojafärs, så har du snart en ny matgäst hemma hos dig. :)

2007-11-21 @ 15:22:19
URL: http://pudding.blogg.se
Postat av: valle

Ja, ja. Egentligen håller jag ju med er. Men jag har lite för svag karaktär för att kunna leva utan kött. Tyvärr.

2007-11-21 @ 15:33:15
Postat av: Conny

:) ha ha ha!

Men om man tar nåt sojabaserat kan man ju lyssna på "Meat is murder" och liksom få en annan sorts mersmak i maten...

men jag bör kanske tillägga att det nog finns andra mera primitva aspekter av köttätande som kan bejakas både musikaliskt och kulturellt.

De gamla Mongolerna brukade, som kanske bekant, mjölka sina snabba springare för att brygga den kanske enda kända mjölkbaserade alkoholdrycken... ungefär som cider eller ett lätt vin.... fast av sur mjölk från häst alltså!

De levde på endast detta, plus kött, kött, kött... samt lite spannmål förstås... de är beryktade som historiens kanske våldsammaste folkgrupp... de s.k. Hunnerna (kanske besläktade med Hyksos)... och sedermera förfäder till Djengis Khan känd som härskare över den största erövrade jordytan någonsin... i princip hela Asien och stora delar av det som idag kallas Europa.

Mongolernas leverne... (såsom deras vana att rida barbacka och göra konster på hästryggen från ett års ålder, i kombination med förmågan att jaga till häst i gryningen
efter små murvlar som bor i hål i marken ute på stäppen...) har gjort att de har en mycket god hälsa... fin hy och blankvita tänder, muskulösa som få... mjölk och kött mina damer och herrar byggde dessa kroppar!

Jag måste dock dessa uppgifter kommer från en inte alldeles pålitlig andrahandskälla. (en vän som varit i Mongoliet och kanske hade intresse av att överdriva saker för sitt fina berättandes skull)

...

hursomhelst "kött är mord"... men du Valle!.. Du behöver ju inte bli Vegetarian på heltid... att vara deltidsmördare är bättre än att mörda systematiskt och per automatik! (dessutom bevarar du din hälsa och ditt primitiva sinnelag på köpet med en sån kompromiss!!)

Fint recept! Den där turkiska Yoghurten tror jag du överskattar dock!

Låtom oss baka pepparkaka!!!!

2007-11-22 @ 01:16:54
URL: http://ekotrans.bloggagratis.se
Postat av: Conny

... jo just det... rent musikaliskt kan man ju lyssna på allting då... man är ju oftast s.k. allätare om man äter kött!

Fånt ja en körv sö höpper ja i älva!

Ja vill ha blommi falokorv till lunch mamma!

Det stod en varmkorvgubbe ner på fyristorg!

... varför finns det ingen köttfärssåslåt! Skriv en medan du äter kött och kan! Du vet aldrig när du blir omvänd... de vegetariska sekterna tar mark i samhället!

2007-11-22 @ 01:20:07
URL: http://ekotrans.bloggagratis.se
Postat av: thisismycat

Vi kanske får göra en distinkt skillnad mellan köttfärssås och bolognese, innan jag tillåter mig själv att vara lite snobbig: en bra bolognese måste koka i minst en timme innan den blir bra. Och den innehåller inte riktigt samma ingredienser. Kanske borde posta ett recept...

2007-11-22 @ 14:38:41
Postat av: valle

Här får man på nöten av alla. KRAV-fantaster, Veganer och matsnobbar. Kockar måste vara hårdhudade människor.

Men en timme, ska det verkligen vara nödvändigt?

2007-11-22 @ 16:19:30
URL: http://imemine.blogg.se
Postat av: thisismycat

Jag tror att ditt recept är jättegott, men en bolognese bör koka minst en timme. "Vanlig" köttfärssås är minst lika gott, tycker jag. Systembolaget har ett bra recept som du borde testa en dag när du inte har bråttom:
http://www.systembolaget.se/Applikationer/Recept/PastaBolognese.htm

2007-11-23 @ 07:27:12
Postat av: Marika

Har du smakat farbror Jans köttfärssås? Verkligen en höjdare skulle jag vilja påstå, men med mycket få basala indegrienser. Mycket är det som du påpekar kryddningen det beror på. Kanske ligger helt enkelt känslan för köttfärssås i släkten?

2007-11-25 @ 16:21:21
Postat av: Eldarnicoline

Very nice website !!! i just surfed by...keep up the good work ! fussball

2009-09-18 @ 10:14:30
URL: http://eldarnicoline.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback