Searching is killing me

Jag är en obalanserad person. Jag kan pendla mellan extatisk livsglädje och cynisk hopplöshet inom loppet av några timmar.
Ofta känner jag en stress i kroppen trots att det är totalt obefogat. Som nu till exempel känner jag mig uppstressad över projektarbetet trots att det inte ska vara färdigt förrän om två månader, trots att jag har kommit igång och börjat jobba lite (även om det går lite segt), trots att jag hittils i mitt liv alltid har lämnat in alla uppsatser, hemtentor och projekt i tid.
Jag avskyr hur den där stressen tar över kroppen på mig. Jag får allt svårare att koncentrera mig när jag läser böcker eftersom jag ständigt börjar tänka på något annat och oroar mig för framtiden.
Förmodligen är jag bara ett barn av min tid. Alla möjligheter och val, alla krav på effektivitet och fullklottrade kalendrar gör oss till psykiska vrak.
Men samtidigt skulle jag ljuga om jag påstod att jag hellre ville vara utan möjligheterna och valen, jag skulle ljuga om jag påstod att kraven på effektivitet inte oftast kommer från mig själv. Varje mynt har två sidor.

Men jag längtar ändå så efter att få känna ett fullständigt lugn i kroppen. En total harmoni med livet. Kanske borde jag börja meditera. Eller så behöver jag en lite mer strukturerad vardag.

Kommentarer
Postat av: Niklas

Jag undrar om en strukturerad vardag inte bara gör en än mer uppjagad.

Postat av: Marica

Jag är lite sen. Har tänkte skriva en kommentar till "be.röra", men kom på att du kanske inte går tillbaka så långt och då kanske du missar den. M a o. Det här är bara för att du ska bläddra ner lite och läsa min kommentar på dikten.

2007-11-10 @ 20:16:22
Postat av: valle

Att göra samma sak dag ut och dag in och inte känna att man åstadkomma något kan förstås öka stressen. Men jag tror man mår bra av en viss struktur.

2007-11-10 @ 21:51:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback