Hey remember that time when I would only read the backs of cereal boxes

När man inte har något bättre för sig kan man alltid ägna sig åt att läsa vad det står på baksidan av cornflakes-paketen. Idag handlade det om tuppen Cornelius som har ätit cornflakes i hundra år men som en dag bestämmer sig för att ge sig ut i världen för att se vad alla andra äter till frukost. Först möter han en pappegoja som svarar att han inte äter någonting, varpå han faller i sömn eftersom han inte har fått i sig någon energi. Sen möter han en gris som äter mackor med sylt på varje morgon. När han ska lyfta foten för att visa hur många mackor han äter ramlar han omkull för att han har blivit så tjock. Slutligen träffar han också på en häst som inte har några tänder i käften eftersom han har ätit sockerbitar varje dag. Efter allt detta inser Cornelius att han gör bäst i att fortsätta äta cornflakes och återvänder till det förlovade cornflakeslandet.

Det är fyra saker som irriterar mig lite med den här berättelsen:


1) Kan tuppar verkligen bli 100 år?
2) På varenda bild kan man tydligt se att Cornelius inte har en enda tand i munnen, så vad oroar han sig för? Han kan gott frossa i socker.
3) Blir man verkligen så jävla tjock av att äta syltmackor? I såna fall borde det ju vara ungefär lika illa att äta cornflakes med massor av sylt i, som jag gör. Vad säger syltindustrin om allt det här?
4) Är det inte jävligt typiskt att hacka på just grisen för att han är tjock? Alltid är det grisen som ska få lida och tuppen som ska vara kaxig och tuff. Fan vad trött jag är på det här. Vad säger diskrimineringsombudsmannen?

Om jag hade bott i USA hade jag kanske stämt Kellogg's för falsk marknadsföring. Nu nöjer jag mig med att skratta åt dem lite hånfullt.

Kommentarer
Postat av: catrin

HEHE.

Postat av: Sandra Lang

Den där låten är jättebra och jag håller med dig om att det är lätt knarkigt på baksidan av vissa flingpaket.

2007-10-11 @ 13:53:28
Postat av: thisismycat

Håna inte Cornelius! Jag har en väckarklocka med Cornelius Morgontupp som är hur fin som helst! Jag fick knapra Corn Flakes i flera månader för att tjäna ihop till den...

2007-10-11 @ 14:32:54
Postat av: valle

Jag hånar inte Cornelius, han är ju också bara ett offer för det ondsinta storföretaget, precis som du som gick på det där gamla marknadsföringsknepet; "köp hundra flingpaket och vinn en klocka".

Nejdå, jag har inget emot Kellogg's egentligen, det var mest en kul grej att skriva om.

2007-10-11 @ 17:05:18
Postat av: Mamma

Nu kommer kommentaren från "syltindustrin". Svar: Vi bryr oss inte. Vi tror att folk är så smarta så att de inser att lite sylt alltid förgyller tillvaron - både på smörgås och tillsammans med flingorna. (Det är faktiskt just på morgonen som det kan vara bra med lite extra energi.) För övrigt tror jag att du är partisk, du är ju uppvuxen på sylt i alla former. Och det ser man ju hur tjock du är! Sedan är jag lite besviken; Hur kommer det sig att du har Kellog's flingor hemma? De är väl inte ekologiska? Akta dig så att du inte får i dig GMO-majs!!!

2007-10-11 @ 20:46:57
URL: http://www.torfolk.se
Postat av: Conny

"Syltpojken Valdemar" - kanske är det så vårt blås-jazz-popband ska heta!

Ha du någonsin ertappats med fingret i syltburken?
Har du någonsin varit insyltad i nån härva?

Cornflakes består ju i sig självt av en massa socker... den där tuppen är anställd för att ljuga helt enkelt... "sitting on a cornflake, waiting for the van to come"

Och vem har nånsin fått för sig att tuppar är trovärdiga?
Tuppar har alla anledning att tuppa upp sig för att verka ståtligare än de egentligen är? (därav behovet att ta sig en tupplur... vilket är det samma som en power-nap i lönndom)

Fiktiva tuppar kan däremot faktiskt bli hur gamla som helst. Det är den enda fördelen som jag ser det med att vara fiktiv.

... oh my... nej nu känns det som att jag rullar på tomgång... klockan är två och jag kommenterar ett redan ganska tuppigt inlägg.

Man kan väl konstatera att paketläsning vid frukost är ett slags meditation... då man normalt inte vaknat ordentligt... vilket medför att man kan läsa texten om och om igen utan att ha fattat vad man läst... sen när du kommer till affären senare på dagen så dyker den upp... cornflakestuppen... som på en förinställd que... subliminal betingning--- sylt, flakes, med strössel och sötad fil... mmm gärna med kokosflingor... hjärnan tvingar dig till att köpa allt möjligt sött...

och sen... sen så försvarar man sig med att säga att socker inte är så farligt, att livet blir en berg&dalbana det betraktar man snarare som en bonus... manodepressiv variation av livsrytmen har ingen tagit skada av. (det är bara just det typiska i beroendebeteende... dvs förneka beroende till varje pris)

Men det är nog lugnt för din del... du ska ju sluta äta frukost... det är ju för farligt... :)

nej nu har jag skojat färdigt...

låt oss inte bara prata ont om socker... låt oss inte förglömma att hjärnan drivs av socker... och utan socker blir vi osmarta och dör i regel i förtid. Socker gör att vi överlever, men hjälper också till att få oss döda i sinom tid... ett fenomenalt preparat det där... både i cornflakes och i sylt...

mmm börjar bli hungrig nu... kanske ska äta lite fiktiv tupp, det blir man inte fet av och det är helt ok för vegetarianer... fast det är nästan lika meningslöst som att läsa produktpropaganda.

kram på dig Valleboy!

(p.s nu kom jag att tänka på Oboy... min vän Ismael hävdar att det bör räknas som ett livsmedel... vad anser du? d.s)

2007-10-12 @ 02:03:04
URL: http://ekotrans.bloggagratis.se
Postat av: Conny

va fan skrev jag allt detta för??! (ibland är svordomar befogade)

2007-10-12 @ 02:05:45
URL: http://ekotrans.bloggagratis.se
Postat av: valle

Haha! Du har aldrig hört uttrycket "att tänka först och tala sen"? Eller du kanske lever efter Arne Ankas motto "att tänka innan man talar är som att torka si i arslet innan man skiter?" Well, well det var kul att läsa iaf.

2007-10-12 @ 11:38:14
Postat av: Anonym

Den sak som roar mig mest med den cornflakesbaksidan är att Cornelius fnissar när han tänker på sig själv när han ligger och sover och är tjock som ett berg. Varför gör han det Valle?

Tack för skivan förresten, den kom idag!

2007-10-12 @ 16:36:32
URL: http://jazzkatt.blogspot.com
Postat av: andrea

tycker också att det är jävligt orättvist mot grisen

2007-10-18 @ 08:20:11
URL: http://private-shangri-la.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback