I sin storhet

I sin storhet

Åh för att jag älskat så mycket
och för att jag älskat så djupt
Gud i sin storhet gav mig
trösten i sångens ljus

Och för att jag älskat så många
och sjungit till hjärtat mitt brast
O du store Gud
den eviga nåd
som befriar oss när vi dör



Nej, jag är inte särskilt religiös. Men det handlar inte så mycket om det. Det handlar mest om att jag tycker det är väldigt vackert när en lesbisk tjej med rakat huvud sjunger gospel. Särskilt när det sker med Nina Ramsbys fantastiska röst och Martin Hederos otroligt lyhörda pianospel.
Kanske beror det bara på att båda snackar bred stockholmska och att båda har samarbetat en hel del med Martin Hederos men jag tänker i alla fall på Nina Ramsby som lite av en kvinnlig motsvarighet till Stefan Sundström. Och vem behöver inte en sån ibland?

För er som inte såg konserten som gick tidigare ikväll.


Och för er som såg den men inte kan få nog.

Kommentarer
Postat av: Sandra

De där är mina favoriter också. Jag upptäckte Martin när jag började lyssna på the Soundtrack of our Lives och fick chansen att prata lite med honom efter en av deras spelningar en gång och det lever jag nog på fortfarande, iallafall då och då. Och Nina Ramsby har jag rätt nyligen upptäckt och hon är helskön! Såg en intervju med henne när hon och Martin, eller kanske var det med Sundström, spelat i nåt morgonprogram. Stor personlighet som jag gillar.
Ha det jättebra!

Postat av: thisismycat

För oss som inte är fjorton och har hört Ramsby tidigare så får jag nog säga - utan att ens ha lyssnat på dem, att Visorna och Jazzen är en ganska dålig idé. Vad kommer härnäst? "Soulen". Pffft. Nina var okej i Salt, väldigt bra i Grand Tone Music och Baxter, men att se henne tolka "låtskatter" vet jag inte om jag vill.

2007-10-08 @ 20:40:47
Postat av: valle

thisismycat: Det var nog den gubbigaste kommentaren jag har hört på evigheter. Du kanske ändå ska låna dom ett öra innan du uttalar dig.

2007-10-08 @ 22:32:53
URL: http://imemine.blogg.se
Postat av: thisismycat

Jag kanske tog i lite väl hårt, men gubbigt vet jag inte om det var. För mig är det gubbigare att tolka "låtskatter" än försöka bidra till nya...

2007-10-09 @ 12:31:11
Postat av: valle

Alltså, jag förstår precis hur du menar. Men i det här fallet tycker jag de har valt oväntade låtar och tolkar dem på ett intressant sätt.

2007-10-09 @ 16:54:57
Postat av: Sandra Lang

Kollade på koncert-programmet idag. Det är ju helt underbart. Jag har aldrig kollat på de där programmen förut. Men de förmedlade verkligen en harmonisk stämning genom dator-skärmen, Hederos och Ramsby. det var precis det jag behövde. Jag kände igen några låtar från Visorna, som jag har i skivsamlingen. Kul att höra dem prata lite också. Fan, Nina är ju någor alldeles extra. Så skönt att någon för en gångs skull tar något seriöst på ett vardagligt och jordnära sätt.

2007-10-16 @ 20:08:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback