Svullo & Kax-Kenny


Av: Jonas Larsson 4B


Det var en gång i skolan. Och då var det jag och Markus och Per som skulle spela fotboll och då kom Svullo och sa att han ville va med mig och Markus och Per och spela fotboll. Men då sa Markus att det fick han inte. Svullo heter Johan egentligen men det får man inte säga för då kan man få stryk av Kax-Kenny. Svullo är tjockast i hela världen. Om han bara åt lite mindre skulle han inte va lika tjock men det är han för dum för att fatta.
Min mamma äter nästan ingenting fast hon inte är ett dugg tjock. Det tycker jag är konstigt.
Nu hinner jag inte skriva mer idag för nu slutar vi men jag ska fortsätta nästa gång.




"Ja hallå, det är Agneta Liljedahl."

"Hej, är det du som är lärare för årskurs 4?"

"Ja, vem pratar jag med?"

"Jag heter Katarina Svensson och jag är mamma till Johan Svensson som går i 4B."

"Jaha, så trevligt..."

"Är du medveten om att min son blir mobbad i skolan? Varje dag när han kommer hem börjar han gråta och säger att dom har retat honom och slagit honom och..."

"Vänta lite nu... Vilka säger han att det är som har retat honom?"

"Det spelar väl för fan ingen roll vilka det är! Fattar du inte att min son blir mobbad och ni gör ingenting!"

"Jo men snälla det förstår säkert du också att om vi ska kunna lösa det här problemet måste vi först och främst veta vilka som är inblandade."

"Ja, det var någon som dom kallade för Kax-Kenny eller något sånt där."

"Kax-Kenny? Menar du Kenny Söderlund?"

"Ja, jag vet inte vad han heter."

"Ja vi ska undersöka det här. Du får ursäkta men jag har inte tid att prata nu jag har ett möte som börjar om tio minuter. Men vi kan väl säga så här att du hör av dig igen om en vecka, då har säkert allting löst sig."

"Ja det får jag verkligen hoppas annars kommer jag personligen se till att mitt barn tas ut ur skolan."

"Ja så långt ska vi nog inte behöva gå. Det löser sig nog det här ska du se, dom är ju bara barn. Hej då!"





En annan gång i skolan så började Svullo och Kax-Kenny bråka. Kax-Kenny hade slängt Svullos mössa i bäcken och då blev Svullo vild. När Svullo blir vild blir han tomatröd i ansiktet och skriker. Alla i skolan tyckte det var jättekul när Kax-Kenny och Svullo börja slåss. Då har vi två stycken lag, ena laget hejar på Svullo och det andra laget hejar på Kax-Kenny. Men alla vet att Kax-Kenny vinner bara för att han är mycket starkare än Svullo. Kax-Kenny blir också röd i ansiktet när dom slåss. En gång kom fröken och fick säga åt dom att sluta. Sen fick dom sitta kvar i klassrummet på nästa rast. En annan gång skulle Svullo hämnas på Kax-Kenny och kallade honom jävla cp-unge. Det får man inte säga säger fröken, det är synd om dom som är cp. Kax-Kenny är inte cp men hans pappa är alkoholist. Det får man inte heller säga för då kan han också bli vild. Han säger att hans pappa inte alls är alkoholist men alla vet att han ljuger då. Min pappa är inte alkoholist för han är chef. Det går inte att vara både alkoholist och chef. När Kax-Kenny blir stor kommer han också bli alkoholist för det blir man om man har en pappa som är alkoholist. Men då i alla fall när Svullo kallade Kax-Kenny för cp-unge så började dom slåss men då fick Svullo superkrafter och gjorde en superuppercut på Kax-Kenny så han blödde näsblod. Då tyckte alla att Svullo var bäst som slog ner Kax-Kenny och så blev han hjälte men det var bara den dagen.





"Ja, Agneta Liljedahl."

"Hej, det är Katarina Svensson det här. Har ni gjort någonting?"

"Förlåt, men vem var det sa du?"

"Ja, Johan Svenssons mamma."

"Ja, just det. Nu kommer jag ihåg. Du får ursäkta men vi har ju så många elever på skolan."

"Ja, Johan kommer fortfarande hem och gråter. Ni har väl gjort någonting åt det?"

"Du måste förstå att det är inte så lätt att göra någonting alla gånger. Vi har försökt ha rastvakter men det är inte alla som vill ställa upp. Många lärare har så många lektioner och då vill dom bara ta igen sig på rasterna."

"Det är ju för fan er jävla plikt att se till att eleverna mår bra i skolan!"

"Jo, det är helt sant, men..."

"Kan ni inte bara sätta den där jävla Psyk-Kenny i en särklass?"

"Alltså, för det första heter han faktiskt Kenny Söderlund och för det andra så har ju inte han det lätt heller. Du förstår han bor ju hemma hos sin pappa som är alkoholist och..."

"Jag skiter väl i hans jävla pappa! Innan nästa vecka ska ni ha gjort någonting åt det här!"





När vi spelar fotboll så får alltid Svullo stå i mål. Kax-Kenny säger att det är för att han är så tjock så han täcker halva målet. Vi brukar skjuta straffar på Svullo. Den som skjuter hårdast är bäst. Kax-Kenny kan inte skjuta hårda straffar men om han kunde skulle han säkert skjuta jättehårt. Markus är alltid den som skjuter hårdast. Markus är bäst på fotboll, han tränar varje dag. När Markus blir stor kommer han spela i svenska landslaget om han inte blir alkoholist som Kenny, det kan han också bli för han säger att han dricker öl varje helg men det säger han säkert bara för att verka tuff. Markus slåss aldrig. Fast han är också jättestark. En gång var det vinter och då hade alla hängt sina kläder i torkskåpet i skolan för alla kläder var jätteblöta och då hade Markus tagit ner Svullos kläder och slängt in dom på toan. Sen sa han att det var Kax-Kenny som hade slängt in Svullos kläder på toan. Men det var bara för att Markus tycker det är kul när Kax-Kenny och Svullo slåss.


"Hallå, det är Katarina."

"Ja hej, det är Agneta Liljedahl, Johans lärare."

"Hej."

"Jo, jag har kontaktat rektorn och vi har tänkt lite på det här och vi har kommit fram till att det bästa skulle nog vara om vi kunde träffas allihopa både du och din man och Kennys föräldrar också Johan och Kenny förstås."

"Och du tror att den alkispappan kommer komma? Lycka till säger jag bara."

"Det är väl värt ett försök i alla fall."

"Ja ja, när hade du tänkt dig?"

"Vad sägs om tisdag klockan fem? Som du vet har vi ju ingen kurator på den här skolan men kuratorn på Forsskolan har lovat att komma hit enbart för det här."

"Ja då ses vi väl då."




Ibland när vi har haft gympa blir det slagsmål i omklädningsrummet. Det är för att Svullo inte vill duscha. Alla tror att det är för att Svullo har en liten snopp. Markus och Tom brukar försöka dra av byxorna på Svullo. Då börjar Svullo gråta. Ibland piskar dom honom med handduken också. Ibland är inte Johan med på gympan. Då blir våran fröken arg på honom, hon säger att Johan skulle må bra av motion. Markus slåss bara i omklädningsrummet när det inte är någon lärare med. Jag har sagt det till mamma och hon säger att Markus är en ögontjänare. Kax-Kenny slåss också i omklädningsrummet men han slåss ju annars också.

En gång slogs Markus och Kax-Kenny. Kax-Kenny hoppade på Markus. Han blir så ibland när han blir vild. Då kan han hoppa på vem som helst. Markus blev ninja och slog ner Kax-Kenny. Men då plötsligt blev Kax-Kenny hulken. Han slet av sig tröjan och skrek. Alla tyckte det var jättekul. Kax-Kenny slog sönder en tand på Markus så han fick åka i ambulansen. Sen sa fröken till Kax-Kenny att han var tvungen att gå hem till Markus och säga förlåt. Efter det är Markus frökens gullebarn. Fröken säger att Markus kommer bli konstnär han blir stor för han är bra på att rita. Men det tror inte jag för att om man är konstnär måste man kunna rita allting och Markus kan bara rita krig och sånt. Ibland när Markus ritar krig låter han jättemycket med munnen, det tycker Svullo är kul och börjar skratta åt Markus. Då blir Markus jättearg och har sönder Svullos teckningar fast bara när fröken inte är där. Sen säger han att det var Kax-Kenny som gjorde det.




"Jonas, kan jag få prata lite med dig."

"Mmmm."

"Du skriver ju jättemycket när vi har svenska men jag får aldrig läsa vad det är du skriver. Varför får jag inte det?"

"För att det är hemligt."

"Vad är det som är så hemligt då?"

"Det kan jag ju inte säga fattar du väl då är det ju inte hemligt längre."

"Får jag gissa vad du skriver för något?"

"Mmmm."

"Handlar det om Johan och Kenny?"

"Mmm...hur visste du det?"

"Jag råkade se lite som du skrev, varför vill du inte att jag ska läsa det?"

"Det sa jag ju, för att det är hemligt."

"Men jag tror att du vet en del saker som inte jag vet och därför skulle jag gärna vilja läsa det som du skriver."

"Det är inte Kax-Kenny som är elak, det är Markus."

"Markus? Men Markus har väl aldrig gjort något dumt?"

"Jo, han slår Svul... jag menar Johan när vi har haft gympa."

"Är det sant?"

"Ja, men du får inte säga det här till någon för då kommer Markus att slå mig också."

"Jonas, lovar du att det här är sant. Du hittar inte bara på nu."

"Nej säger jag."

"Jaha... Jonas, tror du att du kan ta med dig din mamma och komma hit på tisdag klockan fem?"

"Kan jag väl."

"Bra. Då får du gå ut och leka med dom andra."




Fröken: "Hej allihopa, det var verkligen jättekul att så många kunde komma. Ni känner ju inte varandra så jag tänkte börja med att presentera allihop. Bredvid mig här sitter Jonas och hans mamma Karin. Och där har vi Kenny och hans pappa Sven-Åke.


Sven-Åke: "Hej, hej!"


Kenny: "Käften, pappa!"


Fröken: "Där har vi Markus och mamma Gunilla och slutligen Johan och hans mamma Katarina. Ja, som ni säkert känner till allihopa så har vi ju haft lite... konflikter här på skolan på sista tiden."


Katarina: "Varför säger du inte som det är istället?"


Fröken: "Förlåt?"


Katarina: "Varför säger du inte att min son upprepade gånger har blivit utsatt för mobbning från dom andra eleverna? Varför säger du inte det?"


Gunilla: "Vad säger du? Försöker du påstå att min son är en mobbare? Är det det du sitter och säger? Va?


Fröken: "Lugn, lugn. Nu ska vi ta det här från början. Jag tror att Jonas har en del att berätta, eller hur Jonas?"


Jonas: "Nej, det har jag inte."


Fröken: "Men Jonas, ska du inte säga det som du sa till mig igår?"


Jonas: "Nej, för det är hemligt."


Karin: "Jonas, gör nu som fröken säger."


Jonas: "Nej, det tänker jag inte. NEJ! NEJ! NEJ!"


Jonas springer ut ur klassrummet.


Karin: "Ja, han kan bli så där ibland. Det är absolut inget fel på honom men han har sina små egenheter. Du vet, ungar. Jag ska gå och se vart han tog vägen."


Sven-Åke: "Skulle vi inte få kaffe och bullar? Jag börjar bli hungrig."


Fröken: "Det blir nog tid för det också... Var var vi nånstans?"


Katarina: "Den där kärringen vägrar inse att hennes son regelbundet torterar stackars Johan!"


Gunilla: "Torterar? Menar du att Markus torterar Johan? Vi kanske ska ta och slå upp i en uppslagsbok vad torterar innebär, du kanske inte riktigt har förstått det?"


Katarina: "Och den där jäkla Kenny är inte ett dugg bättre han!"


Sven-Åke: "Min pojk gör inga dumheter. Han är en fin grabb."


Katarina: "En fin grabb! Ja, det är ju väldigt fint att slå sina kompisar. Jättefint, verkligen."


Markus (till Kenny): "Dom kommer hålla på hur länge som helst."


Kenny: "Ja, jag vet."


Markus: "Ska vi gå ut och spela fotboll så länge?"


Kenny: "Kan vi väl."


Markus: "Ta med Svullo också, han får stå i mål."


Kommentarer
Postat av: andrea

genialiskt!

Postat av: valle

Tack, tack, tack!

2007-10-18 @ 12:29:14
URL: http://imemine.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback