Alla som inte läser det här är våldtäktsmän

Om ni inte har hört den än så lär ni garanterat höra den snart. Vinterns klubbdänga Alla som inte dansar med Maskinen.
Det kan mycket möjligt vara den sämsta låten jag har hört i hela mitt liv. Lyriken till "Hej, hej Monika" framstår som genialisk i jämförelse.
Bakom Maskinen står några kända svenska rappare som inte vill avslöja sina namn. Det spekuleras givetvis i vilka dem är, själv orkar jag inte ens bry mig. Jag hör bara att det är dålig Stureplans-hiphop i stil med Mange Schmidt, Snook och Petter (fast Petter skulle nog inte acceptera det epitetet. Han är ju från Sööööder. Fo real, man.)

Jag inser förstås att jag reagerar precis som dom vill att jag ska reagera när jag blir provocerad. Enklaste sättet att nå framgång är ju att provocera. Och vill man ha ännu mer publicitet kan man vara lite mystisk och inte avslöja vem man är. Det där insåg redan Philemon Arthur & The Dung på -70-talet.
Men om man nu ska provocera tycker jag i alla fall man kan göra det med någon form av humor. Men "Alla som inte dansar" är inte ens rolig. Det är bara plumpt och dåligt.

Sen tror jag inte att alla som inte dansar är våldtäktsmän heller. Jag tror mycket väl att det kan vara killen som står på mitten av dansgolvet också, när han som inte vågade dansa har gått hem.

"Han som sa det han var det" som vi brukade säga på dagis.

Kommentarer
Postat av: Lady Jacky

Fatta parallellen till "Stureplansprofilerna"! Eller är det jag som övertolkar?

Dessutom är det delar av SMK som är delaktiga också.

Postat av: valle

Nej du övertolkar inte. Och ja, jag vet att nån i SMK är med också. inte för att jag är något hardcore-fan av dem, men de har gjort bättre grejer än det här.

2007-11-23 @ 23:07:41
Postat av: ns

Jag håller helt med dig. Effektsökeri från sin allra sämsta sida. Frispråkighet och chockerande element är något jag kan gilla om det är gjort med finess. Här blir det bara fel.

Låten är ännu ett exempel på vår tids omfamnande av det ytliga och lättförståeliga.

Vissa bygger upp, andra raserar. De som inte har något att säga skräpar bara ner.

2007-11-24 @ 18:08:59
Postat av: valle

bra sagt.

2007-11-24 @ 18:53:52
Postat av: Erik

Du har fel!

2007-11-25 @ 21:17:21
Postat av: valle

Jag har aldrig fel.

Okej, det är kanske inte världens sämsta låt när jag tänker efter. Båten Anna, E-type och Markoolio är kanske något sämre.

2007-11-25 @ 23:06:53
Postat av: Mikaela

Jag håller inte med! Jag tycker väldigt mycket om den låten. För mig handlar den om att ta ordet våldtäktsman och göra det till en uppenbar förolämpning (även om det såklart redan är det). Helt bokstavligt kanske man inte ska ta den..

2007-11-26 @ 08:45:41
URL: http://www.kvinnogatan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback