Hemlisar

Om man kisar med ögonen kan man se
dimensioner man inte trodde fanns


Om man klättrar upp på ett hustak klockan tre på natten kan man
nästan snudda vid stjärnorna


Om man badar naken i Klarälven en ljummen kväll i Augusti kan man
få en liten skymt av Nirvana


Om man hoppar i brasan på valborg kan man
känna livet slå i halsgropen


Det var du som lärde mig det och jag
kan bara lova dig att aldrig glömma det






Dom har sprayat hakkors på väggarna
igen.
Jag önskar att jag kunde bli lika röd som du
but baby, baby I'm just so blue
I'm just so blue and that's because of you


Äh, förlåt jag ska inte
va nån jag inte är



Vet du vad?
Ibland så undrar jag om
naivitet bara är en ursäkt för egoism
Ibland så tänker jag att jag kanske är bra dum som
köper cd-skivor för alla mina pengar istället för
att skänka dom till någon välvillig organisation
men jag kommer inte med några ursäkter jag
försöker bara säga som det är


Jag beundrar osjälviska människor
jag ser dom i ögonvrån och tänker att
jag aldrig kommer bli som dom samtidigt så
tror jag att det är lätt att glömma bort viktiga saker
när man har fullt upp med att rädda världen


Viktiga saker som att
cykla utan att hålla i styret
att alltid ha flera sorters sylter när man äter pannkakor
att kisa mot solen och vissla på en melodi som är falsk

Det är så lätt hänt att man glömmer det



Det här är ingen politisk dikt
det är ingen dikt om att rädda världen
inte ens en dikt om att rädda en utrotningshotad växt

Det är bara en dikt om att hoppa i vattenpölar och att
aldrig, aldrig börja pensionsspara

Varken mer
eller
mindre.


Kommentarer
Postat av: maria

mmmm...fint.

2006-12-12 @ 13:31:08
Postat av: maria

mmmm...fint.

2006-12-12 @ 13:35:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback