I Love You Jesus Christ!

"And since this seems to confuse people i'd like to simple say that i mean what i sing although the theme of endless endless on this album is not based on any religion but more on the belief that all things seem to contain a white light within them that i see as eternal."


Jeff Mangum i popgruppen Neutral Milk Hotel har fattat. Han är ateist liksom jag men ibland känner jag precis som Jeff Mangum att jag måste försvara kristendomen. I gamla testamentet står det en hel del dumheter. Men den där biten om Jesus handlar ju mest om att vi ska försöka vara lite snällare mot varann. och vet ni vad, jag tycker det är en rätt bra idé.

Jag har inte stött på så många kristna som har försökt övertyga mig om att bli kristen. Däremot vet jag många som har blivit mobbade och utstötta på grund av sin tro. Men jag undrar om dom som hånar kristendomen någonsin har tänkt på att en del kanske behöver tro på något för att orka stiga upp på morgonen. För att uthärda alla meningslösa och gråa dagar.

Min filsofi är enkel. Jag tror att människan uppfann Gud så att Gud skulle kunna uppfinna människan. Dom stod helt enkelt inte ut med tanken på att livet kanske var helt meningslöst. Jag har full förståelse för det. Själv brukar jag söka tröst i musiken när allt känns förjävligt, det är bara ett annat sätt att be.

En del religionshatare brukar peka på allt förtryck och alla folkmord som har skett i kristendomens namn. Det är såklart sant. Men det har ju egentligen inte så mycket med själva religionen att göra. Det handlar ju bara om idioter som vill ha mer makt och som skulle ha existerat oavsett om kristendomen funnits eller ej. Men ingen vet hur många liv som kristendomen har räddat. Jesus saves heter det ju.

Jag minns en religionslektion på gymnasiet då vi diskuterade religionernas framtid i vårt sekulariserade samhälle. Josef trodde att alla religioner var på väg att dö ut eftersom vi kan förklara mer och mer saker med hjälp av vetenskapen. Men Petter sa att ju mer saker vi kan förklara med hjälp av vetenskapen desto mer tenderar människan att söka sig till religionen eftersom dom flesta inte förstår något av dom vetenskapliga förklaringarna. Vi behöver enkla förklaringar. Det ligger något i det. Petter studerar för övrigt religion på universitetet nu.

Sverige är en av världens mest sekulariserade länder. Samtidigt är vi det land som haft fred längst tid. Jag hörde en teori som säger att dom två sakerna hänger ihop. Jag är absolut ingen krigshetsare men om krig för med sig något positivt så är det att mäniskor kommer närmare varandra och att dom kan dela ett gemensamt hopp. I Sverige behöver vi ju inte tro på nåt, vi kan sitta och ironisera över problemen i tredje världen i stället.

Eller så kan man säga som Stefan Sundström:

"Om jag kommer opp till jesus på nåt sätt
frågar han nog inte nåt om fel och rätt
Nej, har du älskat allt du pallar varje dag?
Det blir hans fråga och vad svara du och jag?"

Någon annan dag kanske jag ska försvara buddhismen. Den har också en rätt bra grundtanke.            

Kommentarer
Postat av: Alister

Fan vettiga grejer, bra!

2006-01-04 @ 20:30:21
Postat av: Daniel

Jag tycker du har fattat vad kristendommen handlar om idag Valdemar! den handlar om kärlek, broder- och systerskap, vänlighet och tolerans mot alla medmänniskor. För mig handlar inte kristendommen om att man inte får ha en tröja stickad av två olika garn, eller att man skall stena den kvinna som är otrogen mot sin man, det handlar om kärlek, det är vad jag tror på.

//Daniel

2006-01-11 @ 09:21:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback