Saker som gör mig glad!

Något som inte gör mig glad är att jag skrev det här inlägget en gång och sen försvann allt.... Ja ja, det här är så viktigt så jag gör ett nytt försök:

1. Erlend Öye - Jag har aldrig lyssnat så mycket på vare sig Kings of Covenience, Whitest Boy Alive eller något annat Erlend Öye-relaterat. Men jag såg honom två gånger i somras och båda gångerna såg jag hur otroligt glad han verkade vara över att stå på en scen och hans glädje smittade av sig. Dessutom gillar jag att han ser så väldigt nördig ut. Om ni inte håller med mig, kolla på den här videon:
http://www.youtube.com/watch?v=2iDNMUtw_CQ

2. 100 Höjdare - Sveriges skönaste personer - Jag har skrattat åt Fredrik och Filip förut. Men från att ha varit ganska plumpa och skadeglada (Ursäkta röran osv.) har dom gått till att göra mer varma program. Trots att personerna dom intervjuar i programmet verkligen är speciella så verkar ändå dom flesta vara snälla, men egensinniga, människor. Repotaget om dom två gubbarna som byggde världens största modelljärnväg var något av det finaste jag har sett på tv. Ibland önskar jag att det fanns fler orginal, vad mycket roligare vardagen skulle bli!

3. Roberto Benigni - Oavsett om man ser honom i "Livet är underbart" (en av världens bästa filmer), "Down By Law", "Coffee and Cigarettes" eller när han hoppar runt och kramar om folk på oscarsgalan så smittar alltid hans glädje av sig. Ett fantastisk karismatiskt enegiknippe och en av vår tids bästa skådespelare.

4. Svart Katt,  vit katt - Emir Kusturica är alltid bra. "Svart katt, vit katt" kanske inte har samma djup som "Zigenarnas tid" eller "Underground" men den är anarkistisk, absurd och underbart rolig. Och varje gång jag ser den vill jag bli zigenare och spela balkanblås och dansa på borden nätterna igenom.

5. The Luckiest Guy On The Lower East Side - En låt från Magnetic Fields mästerverk "69 Love Songs". Kanske en av dom 25 bästa låtarna någonsin. I alla fall finns det få låtar som jag blir så glad av att höra. Lyssna!
http://www.yousendit.com/transfer.php?action=download&ufid=B05FA50A54193681

6. Fred Astereo - Jag såg honom på Pop Dakar i Stockholm för ett litet tag sen. Fantastisk underhållare. Påminner en del om ett annat komiskt geni nämligen Jonathan Richman. Ni kan lyssna på låtar på 
http://www.fredastereo.com/ men egentligen bör han nog ses live för att komma till sin fulla rätt.

7. Carl Barks och Don Rosas Kalle Anka - 90% av alla Kalle Anka-serier som görs idag är skräp; tråkigt tecknade, dåliga skämt och en story som använts tusen gånger förut. Men som med det mesta annat finns det ju undantag. Don Rosas svit om Farbror Joakims Liv är ett bra exempel. Don Rosa verkar i den bäste Ank-tecknaren någonsin nämligen Carl Barks fotspår. Hos dessa personer kan man se att det finns en berättarglädje och en förkärlek till figurerna bakom rutorna. Och det är betydligt mer än man kan säga om dom flesta Kalle Anka-tecknare.

8. Magic Numbers - Forever Lost
Fantastiskt band, fantastisk video: http://www.youtube.com/watch?v=s29S51KSbiQ
(ledsen för att jag inte fick se dom på emmaboda)

9. HOLY SHIT! What else can I say?
http://www.youtube.com/watch?v=qAmljaj5stA&search=i%20will%20survive%20jesus%20version

10. Slutligen en klassiker! Nämligen Monthy Pythons "Meningen med livet". Till skillnad från den något överskattade "Life of Brian" kan man se om "Meningen med Livet" och fortfarande tycka att vissa sketcher är fantastiskt roliga.  
   

Kommentarer
Postat av: ...

jag blir glad av att du blir glad av så fina, bra och roliga saker!

2006-09-16 @ 09:20:21
Postat av: jazzkatt

Don Rosa är bättre än Carl Barks alla gånger. Jämför bara detaljrikedomen hos Rosas teckningar jämfört med Barks enklare diton.

100 höjdare är väldigt roligt, roligaste tv-programmet nu (kvarteret skatan är också bra). Jag träffade Filip & Fredrik förra veckan när de var konferencierer på en stor fest för alla nya studenter här. Jag jobbade backstage och kan säga att de är precis lika spontana och sköna utanför kamerorna. Och på scenen var de så klart lysande också och sjöng några roliga låtar (Hurricane Sven (ja med Håkans melodi) om Sven Nylander, en låt om att texas hold em håller på att ta en hel generation ifrån oss (sant, jag hatar pokerspelandet, it's a complete waste of time) "Texas hold em tog mitt liv detta usla tidsfördriv / Texas hold em burn in hell!" gick texten), jag skrattade hela tiden.

Magic numbers har tydligen ett album på gång enl senaste Lokkokrönikan på svd. Verkar lovande.

Postat av: valle

elin: din glädje är min glädje och vice versa.

jazzkatt: Jo jag håller nog med, Don Rosa är bättre än Barks framförallt som tecknare men kanske som historieberättare också.
Poker verkar farligt, jag har spelat en gång och då vann jag hela tiden. Det är väl så man blir beroende.

Ser fram emot ett nytt magic numbers-album.

2006-09-16 @ 12:42:12
Postat av: maria

ja nördar är bra.

åhh zigenare......det är vi ju överens om, zigenarbröllop.

fast luckiest guy är INTE bästa låten på den skivan. finns flera bättre.

mmm..carl barks och don rosa. och meningen med livet.

ja: fina grejer! hoppas flytten går bra.

2006-09-16 @ 14:14:12
Postat av: Pelle

Filip och Fredriks låt från Kalasmottagningen '06 i Linköping ligger nu på klassens YouTube-sida :)
http://www.youtube.com/watch?v=73IzX2huTDI&mode=user&search=

2007-05-04 @ 12:33:23
Postat av: Pelle

Filip och Fredriks låt från Kalasmottagningen '06 i Linköping ligger nu på klassens YouTube-sida :)
http://www.youtube.com/watch?v=73IzX2huTDI

2007-05-04 @ 12:34:44
URL: http://www.youtube.com/watch?v=73IzX2huTDI

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback