88 kärlekssånger

Kort resumé: Jag skrev en lista för ett år sen ungefär på 88 kärlekssånger som jag älskade. Sen lät jag listan ligga i någon låda och glömde bort den. Ikväll fick jag syn på listan igen och bestämde mig för att lägga ut den på bloggen, eftersom det är låtar som jag inte kan förstå hur någon kan klara sig utan. Så jag gjorde en del ändringar, en del låtar som jag älskade då har jag tröttnat på nu och en del nya favoriter har tillkommit såklart. Precis när jag var klar och skulle lägga ut listan försvann hela skiten (som vanligt när jag skriver någonting). Men what the fuck, jag kan ändå inte somna så jag skriver hela listan igen nu. Lite måste man ju lida för konsten : )

Första gången jag gjorde den här listan tänkte jag att jag skulle bränna låtarna och ge dom någon gång till en väldigt speciell person... Nu blev det aldrig så men om jag någon gång i livet träffar någon igen som vill ha mig så ska jag bränna dom här låtarna på 4 eller 5 eller hur många cd-skivor det kan tänkas bli, ge dom till henne och skriva att det här är jag och om du vill ha mig nu så kan du få mig så jävla lätt.

Här kommer den, 88 anledningar till att kärleken övervinner allt:

  1. A Camp ? Algebra
  2. Antony & The Johnsons - You Are My Sister
  3. Bad Cash Quartet ? Valentine
  4. Beach Boys ? God Only Knows
  5.  Beach Boys ? Forever
  6. Bear Quartet ? I Don?t Need Light
  7. Beatles ? Here, There and Everywhere
  8. Beatles ? I Will
  9. Beatles ? Something
  10. Beethoven ? Sonata Pathetique: Adagio Cantabile
  11. Belle and Sebastian ? You Made me Forget My Dreams
  12. Björk ? There?s More To Life Than This
  13. bob hund ? Kompromissen
  14. bob hund ? Glöm allt du lärt dig
  15. Bright Eyes ? Lua
  16. Leonard Cohen ? Suzanne
  17. Leonard Cohen ? So Long, Marianne
  18. Leonard Cohen ? Hey, That?s No Way To Say Goodbye
  19. The Coral ? Dreaming of You
  20. Dexys Midnight Runners ? This is What She?s Like
  21. Dexys Midnight Runners ? Reminisce (Part Two)
  22. Dion ? I Wonder Why
  23. Nick Drake ? Hazey Jane II
  24. Bob Dylan ? Love Minus Zero/No Limit
  25. Bob Dylan ? I Want You
  26. Bob Dylan ? If You See Her Say Hello
  27. Bob Dylan ? Sad-Eyed lady of The Lowlands
  28. Bob Dylan ? Simple Twist of Fate
  29. Florence Valentin ? Där jag borde va
  30. Aretha Franklin ? Ain?t No Way
  31. Marvin Gaye ? How Sweet It Is To Be Loved By You
  32. Ed Harcourt ? Apple of My Eye
  33. Ed Harcourt ? The Whistle of A Distant Train
  34. Ed Harcourt ? Like Only Lovers Can
  35. Ed Harcourt ? Metaphorically Yours
  36. Ed Harcourt ? This One?s For You
  37. Jakob Hellman ? Vara Vänner
  38. Jakob Hellman ? Hon har ett sätt
  39. Håkan Hellström ? Nu kan du få mig så lätt
  40. Håkan Hellström ? Vi två, 17 år
  41. Håkan Hellström ? Visa vid vindens ängar
  42. Håkan Hellström ? Rockenroll blåa ögon ? igen
  43. Håkan Hellström ? Det är så jag säger det
  44. Håkan Hellström ? Gårdakvarnar och skit
  45. Håkan Hellström ? Jag hatar att jag älskar dig och jag älskar dig så mycket att jag hatar mig
  46. Jens Lekman ? You Are The Light (By Which I Travel Into This And That)
  47. Jens Lekman ? Maple Leaves
  48. Jens Lekman ? Another Sweet Summer Night On Hammer Hill
  49. Jens Lekman ? Julia
  50. The Magic Numbers - Mornings Eleven
  51. The Magic Numbers - I See You, You See Me
  52. The Magic Numbers - Hymn For Her
  53. The Magnetic Fields ? It?s Only Time
  54. Bob Marley ? One Love/People Get Ready
  55. Mercury Rev. ? Opus 40
  56. Moneybrother ? I May Not Always Love You
  57. Moneybrother ? I?m Not Ready For It Jo
  58. Neutral Milk Hotel ? In The Aeroplane Over The Sea
  59. Peggy Lejonhjärta ? (Framåt är bakåt och bakåt är fel) Stopp!
  60. The Plan ? Mon Amour
  61. The Plan ? Daybreak
  62. The Plan ? Lets Leave
  63. Simon & Garfunkel ? For Emily Whenever I May Find Her
  64. Simon & Garfunkel ? Kathy?s Song
  65. Simon & Garfunkel ? Like A Bridge Over Troubled Water
  66. Elliot Smith ? Pretty Now (Ugly Before)
  67. The Smiths ? Last Night I Dreamt That Somebody Loved Me
  68. The Smiths ? There Is A Light That never Goes Out
  69. Bruce Springsteen ? Asbury Park 4th of July (Sandy)
  70. Bruce Springsteen ? Rosalita (Come Out Tonight)
  71. Bruce Springsteen ? For You
  72. Bruce Springsteen ? Born To Run
  73. Stefan Sundström ? Hjärtat tar aldrig semester
  74. Stefan Sundström ? Vissna blommor
  75. The Supremes ? Baby Love
  76. The Supremes ? Stop! In The name of Love
  77. The Supremes ? Everything Is Good About You
  78. Evert Taube ? Pierina
  79. Velvet Underground ? Sunday Morning
  80. Cornelis Vreeswijk ? Visa Vid Nybroviken
  81. Cornelis Vreeswijk ? Grimasch om morgonen
  82. Cornelis Vreeswijk - Saskia
  83. Tom Waits ? Martha
  84. White Stripes ? We?re Going To be Friends
  85. Lars Winnerbäck ? Pollenchock & stjärnfall
  86. Lars Winnerbäck ? Jag vill gå hem med dig
  87. Lars Winnerbäck ? För Dig
  88. Fred Åkerström - Jag ger dig min morgon
Puh... Jag har självklart glömt massor, jag har t.ex. inte med vare sig någon hip hop eller jazz t.ex. men skit i det. Lyssna och njut istället.


Kommentarer
Postat av: Cassius Clay

din blogg är kärlek och jag älskar den för det.

fin lista!
jävligt fin!

en annan fin låt; Elvis - This is the story

nu måste jag lyssna på den.
och 88 låtar till.

:)

Postat av: jazzkatt

Finfin lista Paul. Gott och blandat. Blev tvungen att lyssna på Algebra igen. "I have taken the liberty to tell your ghosts to go", kan det bli så mycket bättre?

2006-04-26 @ 16:25:06
URL: http://jazzkatt.blogspot.com
Postat av: MoaMajken

Jaha, nu ska jag plöja igenom listan :) I jakten på nåt bra till bröllopet.

2007-09-21 @ 14:08:07
URL: http://moamajken.blogg.se
Postat av: Ferrie

Tycker du har missat många bra låtar

2007-12-14 @ 19:57:22
Postat av: Odinmia

Your website is extremely interesting

2009-06-02 @ 11:19:04
URL: http://odinmia.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback