Things that matters

Från det ena till det andra. Jag nämnde att jag har lätt för att komma ihåg låttexter. Ofta kan man ju komma på sig själv med att halvsjunga på någon rätt  fruktansvärd låt och sen snabbt se sig om över axeln för att kontrollera att ingen märkte det. Men det är ju skillnad på sånt man kommer ihåg mot sin vilja och sånt man kommer ihåg för att det är så bra så man helt enkelt inte kan glömma det. Det finns vissa texter som jag har tatuerade på insidan av ögonlocken. Det finns vissa texter som jag inte kommer glömma om jag så blir hundra år. Det finns vissa texter. Ni har säkert hört dom förut men här kommer dom igen som en påminnelse om vad allt egentligen handlar om när ni har gått vilse bland ettor och nollor och ord utan innehåll.


"Together, Wendy, we can live with the sadness
I love you with all the madness in my soul
someday girl, I don't know when
we're gonna get to that place where we really want to go
and we'll walk in the sun
but til then, tramps like us
baby we were born to run"

Bruce Springsteen - Born To Run


"You have never been in love
until you seen the dawn rise
behind the home for the blind"


Morrissey - First of The Gang To Die


"Skyll dig själv, inget händer här
men det gör ingenting
om dina händer är här
Skyll dig själv, för folk vill gärna lära känna dig
men nej
för jag har inte sett nån som dig än
vi är förlorare vi två
sen vi var 17, 17 år."


Håkan Hellström - Vi två, 17 år


"Du kan höra en röst
och den rösten den är din
den talar ofta och gärna
tonen den är fin
men vad är det du säger?

Du kan se ett par skor
dom är ute och går
dom är ute och går
och det kanske blir vår

Just nu är vi här
just nu är vi här
men var är vi?
men var är vi?"

bob hund - Nu är vi här! Nu är vi här! Nu är  vi här! Var är vi?



"This is how it works:
you're young until you're not
you love until you don't
you try until you can't
you laugh until you cry
you cry until you laugh
and everyone must breathe
until their dying breath

No, this is how it works
you peer inside yourself
you take the things you like
and try to love the things you took
and then you take that love you made
and try to stick it into some
someone else's heart
pumping someone elses blood
and walking arm in arm
you hope it don't get harmed
but even if it does
you just do it all again"


Regina Spektor - TV On The Radio


"I had a friend, a girl who looked sort of like a guy
I can't forget her dark painful eyes
when they burned her with a cigarett lighter
when the cops came they had to untie her
another girl was free to grow up a cynical writer

But it's hard to stay mad when there's so much beauty
an open window, someone's playing tuti frutti
it's a sweet summer's night on Hammer Hill"

Jens Lekman - A Sweet Summer Night On Hammer Hill


Också kanske hundra till. Men jag orkar inte mer just nu. Jag är redan fylld till bredden av alla känslor på en och samma gång. Nej, förlåt. Per Gessle hör inte hemma i den här texten. Men i alla fall.

På tisdag är det klubbspelning med ingen mindre än Mr. Morrissey i Karlstad.
På onsdag åker jag till Emmabodafestivalen.
Jag tror jag är lycklig. Jag tror faktiskt det.


Kommentarer
Postat av: Mystiska M

om inte så blir man rätt lycklig över att citera meningsfulla låttexter. jag gör det hela tiden...

Postat av: Mystiska M

sant, Summer skin är en väldigt bra låt, lite sorglig såhär mot slutet av sommaren...

2006-08-09 @ 21:07:24
URL: http://holmis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback