Dada

Dada


Jag har blivit helt besatt av Dadaismen. Jag gillar paradoxer och dadaismen är en extrem paradox. Den var ämnad att göra uppror mot alla konstformer vilket gjorde att den givetvis själv inte fick bli någon konstform... Sålunda dog den ut ungefär 8 år efter att den hade skapats. En av skaparna av dadaismen, Hugo Ball, övergav Dadaismen bara efter ett år. Många av dadaisterna kom senare att bli surrealister. Surrealismen liknar ju dadaismen till stor del men den stora skillnaden är att surrealismen har en bestämd mening och ett mål medan för dadaismen var det ju snarare meningslösheten som var målet.

Bilden ovan föreställer Hugo Ball när han 1916 läser upp det dadaistiska manifestet på Cabaret Voltaire i Zürich. Det är väldigt underhållande men lite väl långt för att citera så jag väljer citera Richard Huelsenbecks deklaration istället, uppläst i samma lokal (som förövrigt låg mittemot det café där Lenin vid samma tidpunkt satt och lade upp planerna för ryska revolutionen):

"Ädla och respekterade borgare i Zürich, studenter, hantverkare, arbetare, vagabonder, vandrare utan mål i alla länder - förenen eder!
I Cabaret Voltaire och min vän Hugo Balls namn, grundare av och ledare för detta sprängfyllda institut, kommer jag ikväll avge en deklaration som kommer skaka er. Jag hoppas inte att några fysiska skador ska drabba er, däremot att det som vi nu har att säga ska träffa er som en kula. Vi har beslutat att sammanfatta våra mångfaldiga aktiviteter under namnet dada. Vi fann dada, vi är dada och vi har dada. Dada påträffades i ett lexikon, det betyder ingenting. Detta är det betydande ingenting, för vilket ingenting betyder någonting. Med ingenting vill vi förändra världen, med ingenting vill vi förändra diktningen och måleriet och med ingenting vill vi få slut på kriget. Vi står här utan avsikt, vi har inte ens för avsikt att roa eller underhålla er! Fast nu när allt detta är som det är på så sätt att det ingenting är, behöver vi inte skiljas åt som ovänner. I samma ögonblick som ni övervinner era borgerliga hämningar och skriver dada på era fanor så är vi åter överens och de bästa vänner. Var vänliga och ta emot dada som en gåva från oss. Den som inte vill ha den är förlorad. Dada är den bästa medicinen och bidrar till ett lyckligt äktenskap. Era barnbarn kommer att tacka er. jag bjuder er nu farväl med en dadahälsning och en dadabockning. Länge leve dada, dada, dada, dada, dada..."



Lite inspirerad av dadaismen har jag skrivit en dikt idag, fast den liknar nog mer Majakovkij (som ju för övrigt också var en väldigt fascinerande person) än dadaismen egentligen.



En dag i ett liv i ett huvud i Valdemar

 Dring dring dring

mittemellan dröm och vakenhet försöker en tanke få fäste
men den har inget att hålla sig i rasar
ner i djupet av glömda, drömda tankar bankar
på skallen, säger: vill in men katedralen är redan full Gud
finns när du inte söker honom/henne/den/det/vem/jag/hur/varför?

smulasmula

borstaborsta

Verkligheten är bara på låtsas men jag tvingas
ändå leva i den svårt att säga emot svårt att
drömma i en värld som alltid är på spänn svårt att
leva i en värld som sover

skummaskumma

bläddrabläddra

pippapippapippapippa
bling bling

pippapippapippapippa
bling bling

innehåll finns bara i McDonalds-burgare men
det gör inget för man kan tappa 20 kilo på en vecka
har jag läst

Society for cutting up kvällspressen?
Var skriver jag på?



Låtsas är bara på verkligheten men tvingas
ändå säga ifrån svårt att drömma i låtsasvärldar
svårt att spänna en värld som sover Gud
finns bara på låtsas på riktigt finns bara leken och
allvaret behöver inte vara motsatser vi kan
dansa/sjunga/spela/leka jag tror på ingenting och det är bättre än att
inte tro på någonting


Hör upp mina vänner!
Ni äter en grisrumpa som har skurits i bitar och
stekts i en stekpanna därefter
lagts på en tallrik brevid en sallad och
ni kallar mig absurd?

På slutet av dagen går dagen mot slutet men
slutet är inget riktigt slut inget sånt som på film för
det kommer alltid nya dagar alltid nya nätter inga motsatser
bara svart-vitt svart-vitt
jag behöver båda delarna för att kunna
fylla min hatt med plommon

Landar i soffa framför tv sprutar
ljud och bild

pippapippapippapippa

zapp zapp zapp

Da da da da da da da...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback