Mina hjältar

Snart är 2006 slut. Jag tänkte avsluta det med att hylla personer som bör hyllas. Personer som är och förblir hjältar i min bok. Det är ganska svårt att göra en sån lista. Egentligen bör man väl kanske begränsa sig till något område när man gör såna listor men jag är inte så bra på begränsningar. Det är ingen rangordning heller. Bara en massa namn, huller om buller.
Så här kommer den, ett jävla monster till lista.
Jag har säkert glömt en hel del, men som Anders Wendin (plats 82) säger:
"Doesn't mean I'm not thankful. It means I'm stupid. Enjoy."


1. Obelix (matglad, råbarkad och dumsnäll)
2. Evert Taube (sjöman, cowboy, musiker, artist...)
3. Håkan Hellström (estradör, kompositör och livsbejakare)
4. Thomas Öberg (Trafikkonskonstnär, höjdhoppare m.m.)
5. Amelie Poulain (naivismens och nyfikenhetens försvarare)
6. John Lennon (fredsmäklare, popsångare, guru m.m.)
7. Bob Dylan (envis och purken gubbstrutt)  
8. Mattias Alkberg (tjurig norrlänning)
9. Fjodor Dostojevskij (rysk grubblare)
10. Vladimir Majakovskij (rysk poet)
11. Hugo Ball (dadaist)
12. Salvador Dali (spanskt geni)
13. Johnny Depp (skådespelare, pirat och charmör)
14. Stanley Kubrick (regissör och schackspelare)
15. Karl-Bertil Jonsson (givmild och fräknig gosse)
16. Cassius Clay (bloggare och matematiker)
17. Woody Allen (neurotisk filmskapare)
18. Nils Ferlin (poet med magra ben)
19. Karin Boye (svårmodig författare)
20. Bob Hansson (kärleksprofet)
21. Markus Birro (kulturens beskyddare, poesins försvarare)
22. Lukas Moodyson (fucking filmskapare)
23. Bruce Springsteen (rockenrollsnubbe med underbett)
24. Michel Gondry (musikvideokreatör, filmskapare m.m.)
25. Regina Spektor (pianovirtous)
26. Mats Olsson (införare av ordet "sädig" i svensk rockjournalistik)
27. Mats Jonsson (självutlämnande indiepoppare)
28. Rosa Parks (hon som vägrade resa sig från sitt säte på bussen)
29. Don Rosa (anktecknare)
30. George Orwell (brittisk dystopist)
31. Mahatma Gandhi (svältande och fredsälskande indier)
32. Devendra Kaomar Panda (indisk transvestit)
33. Tom Bombadill (skogsfilosof)
34. Tom Waits (barpianist och skrotnisse)
35. Klas Sondén (skrivargubbe)
36. Ronny Hedell (matematiker och livskamrat)
37. Petter Falk (klok man med många strängar på sin lyra)
38. Josef Saffady (konspirationsteoretiserande tv-spelsgalning)
39. Simon Torsell Lerin (konstnärsbohem)
40. Markus Johansson (yngling med yvigt långt hår)
41. Tobias Norén (fransktalande webdesigner)
42. Karolina Fareid (barnslig men med ett vuxet intryck)
43. Olof Svenblad (låtskrivare och mångpysslare)
44. Hanna Frank (latinamerikansk revolutionär)
45. Maria Nilsson (luffare, bohem och journalist)
46. Andreas Gummesson (japan- och filmfantast)
47. Tim Sterner (poet och filmälskare)
48. Sofia Brunzell (cooling)
49. Jonas Ingvarsson (modeikon)
50. Bröderna Sörensen (musik- och serietidningsfantaster)
51. Bröderna Cohen (goda berättare)
52. Bröderna Marx (underhållande kvartett)
53. Karl Marx (skäggig kommunist)
54. Che Guevara (skäggig kommunist #2)
55. Fredrik Wennberg (skäggig kommunist #3)
56. Ingmar Bergman (demonregissör)
57. Tim Burton (skräckmästare)
58. Charles Bukowski (feminist och suput)
59. Franz Kafka (förvirrad skalbagge)
60. Emil Jensen (Poet och Estradör)
61. Jens Lekman (Göteborgs svar på Jonathan Richman)
62. Jonathan Richman (Amerikas svar på Jens Lekman)
63. Theodor Jensen (göteborgare med storslagen plan)
64. Broder Henrik Berggren (fyllekaja med stjärnor på kinderna)
65. Conor Oberst (gnällig singer/songwriter)
66. Lars Winnerbäck (en till gnällig singer/songwriter)
67. Stefan Sundström (ännu en gnällig singer/songwriter)
68. Annika Norlin (Myspace-beroende sångerska och journalist)
69. Johan Duncansson (vävare av elektroniska drömnät)
70. Joakim Thåström (punklegend)
71. Ed Harcourt (pianoman med tvättbjörnsmössa)
72. Brian Wilson (galet geni med änglaröst)
73. Phil Spector (galet geni #2)
74. Fantomen (den vandrande vålnaden, det ondas bekämpare osv.)
75. Arne Anka (cynisk anka)
76. Bamse (världens starkaste björn)
77. Akira Kurosawa (japansk samurajwannabe)
78. Toru Watanabe (japan med brustet härta)
79. Lennart Hellsing (rimsmed)
80. Emil i Lönneberga (gubbtäljare)
81. Povel Ramel (knäppupp-gubbe)
82. Anders Wendin (pengabrorsa)
83. Sid Meier (skapare av beroendeframkallande dataspel)
84. Belle (men inte Sebastian)
85. Jason Diakté (han den lille brune)
86. Jan Johansson (grym jazzpianist)
87. Jimmy McGee (ukulelespelande tweeartist)
88. Shane McGowan (whiskydrickande tandlös gubbe)
89. Kevin Rowland (celtic soul brother)
90. Yoda (All vishets ursprungskälla)
91. Aretha Franklin (Lady Soul)
92. Jesus (frälsare, botgörare, vattengångare m.m.)
93. Nils Göransson (enstörig farbror)
94. Marika Göransson (alfapetsspelande farmor som är ganska kinkig)
95. Kolbjörn Örjavik (piduttpillare)
96. Kari Örjavik (stormatlagerska och historieberätterska)
97. Gunnar Rundgren (idérik parkanläggare)
98. Olle Göransson (far som är rar)
99. Lena Möller (syster yster)
100. Marica Möller (moder)


Fatta vilken fest man skulle kunna ha med alla dom här människorna.

Kommentarer
Postat av: Niklas

SKANDAL! Hur kunde Obelix hamna högre än jag!!!!????

2006-12-31 @ 01:21:27
Postat av: Niet

Kul idé! Många okända namn men många jag håller med om. Ska nog klura ut en lista på min blogg jag också. Bloggen min är uppdaterad by the way!

Postat av: Niet

Gott Nytt år förresten!

2006-12-31 @ 05:35:56
URL: http://artsandmusic.blogspot.com/
Postat av: Modern

Tacksam att man fick plats, även om det blev allra sist. Får trösta mig med att du PÅSTÅR(?) att det inte är någon rangordning. Det finns säkert 100 till som skulle kunna platsa på min lista, en skrivande son till exempel. Men egentligen är ju den stora behållningen att läsa de beskrivande kommentarerna. "Envis och purken gubbstrutt" - undrar vad han skulle säga om det?

2006-12-31 @ 14:28:29
Postat av: Niet

Nu har du credd under listan också!

2006-12-31 @ 16:31:18
URL: http://artsandmusic.blogspot.com/
Postat av: den riktiga maria

klart den är rangordnad! alla listor som inte är rangordnade är inga riktiga listor.

hence: jag kom före Coen brothers! och Bukowski! :D o kafka o yoda o fantomen! hehehe. jag är nöjd :)

ps.du har en rolig mamma:)

2006-12-31 @ 16:56:09
URL: http://thelostfeeling.blogspot.com
Postat av: Johan

Intressant lista. Håller med dig om många, samtidigt som det var en hel drös med okända namn på den. Kanske får googla runt lite och se vad det är för människor...

2007-01-02 @ 13:11:50
URL: http://bunnyrabbits.blogspot.com
Postat av: Aaron Vincent

Störtskön lista:-)
God fortsättning på dej!!!!

2007-01-02 @ 15:34:30
URL: http://heartandsoulmusic.blogspot.com
Postat av: Lena

Jag måste påstå att jag fick den tråkigaste kommentaren. Men 99e-plats är bra, jag känner att jag passar där. Och festen missar jag inte, vill jag lova!

2007-01-07 @ 00:14:35
URL: http://moeller.bilddagboken.se
Postat av: Cassius Clay

jag fattar inte hur stort det är att vara med på din lista. det är grymt.

vi får fixa en sån fest och försöka bjuda dit några av dom andra namnen på listan. vilket kan bli aningen svårt. :)

ha det fint mannen och jag ser fram emot ett fint 2007 här på i me mine!

peace

2007-01-10 @ 18:40:51
URL: http://havanna.blogspot.com
Postat av: T!M STERNER

Oavsett ordning så är jag grymt hedrad över att vara med på listan över huvud taget.
Det tackar jag för. Att se sitt namn intill så många fantastiska revolutionärer och konstnärer väcker många känslor men främst glädje.
Ha det bra mannen!

2007-01-30 @ 17:36:16
URL: http://www.timster.blogg.se
Postat av: Bi

"64. Broder Henrik Berggren (fyllekaja med stjärnor på kinderna)"



Fan vad rätt.

2009-07-30 @ 20:58:10
Postat av: Scarlett Johansson

Nice site. I enjoyed it very much! :-)

2010-11-25 @ 09:21:46
URL: http://scarlett-johansson.blog.de

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback