The Supremes



Jag var på skivmässa i lördags. Det är farligt med skivmässor, eller rättare sagt det är farligt med bootlegs. Man vet ju aldrig riktigt vad man får för pengarna, man kan ha tur och få en skitbra konsertinspelning med bra ljud men man kan lika gärna ha otur och få en kass spelning med kasst ljud. Det är klart, det är ju en chansning att gå på konsert också men där är det i alla fall för det mesta bra ljud. Jag köpte en Springsteen-skiva från -71(!) alltså långt innan han spelade in sin debutplatta, "Don't Shoot The Piano Player" - en Dylanskiva från 2002 och en skiva med lite udda Velvet Underground -låtar. Ingen av dessa var särskilt bra, i fallen Springsteen och V.U. berodde det på kvaliten på ljudet och i fallet Dylan berodde det på att han sjunger som en jävla kråka nuförtiden (vilket jag i och för sig redan visste).

Men, men jag köpte lite bra grejer också; Jeff Buckleys två första och The Knifes "Deep Cuts" på cd. Och på vinyl; Beatles - Sgt. pepper (som jag förvisso har på cd också) och The Supremes Greatest Hits.

     
Jag har inte ägt någon skiva med The Supremes tidigare vilket är rätt illa. För om The Ramones är arketypen för hur ett rockband ska låta är The Supremes arketypen för popmusik eller grunden som hela Motown vilade på. Man kan säga så här också: The Supremes skulle inte ha varit någonting utan låtskrivartrion Holland-Dozier-Holland som hade förmågan att skriva såna perfektionistiska, bombastiska popexplosioner. Och Holland-Dozier-Holland skulle knappast ha varit någonting utan The Supremes otroliga röster och charm. 
När jag sätter nålen till skivan hör jag först ett svagt knaster och sen ett crescendo och sen bara STOP! IN THE NAME OF LOVE och det känns som om någon tar tag i hjärtat och rycker det ur bröstet och sen står man bara där och gapar och det är det, systrar och bröder, som popmusik handlar om.   

Kommentarer
Postat av: Niklas

Helt rätt. Supremes är grejen. Så perfekt popmusik!MEN! The Ronettes slår nog snäppet hårdare faktiskt. De känns mer. Lyssna på "I Wish I Never Saw The Sunshine" bara.

2006-02-07 @ 16:39:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback