Artister jag skulle vilja fika med

Man skulle kunna säga att det finns två kategorier av bra artister. Det finns givetvis dom artisterna man älskar enbart för att dom gör bra låtar eller för att dom är coola etc. Men så finns det dom artisterna vars skivor man köper, kanske inte främst för att man har blivit helt kär i någon särskild låt utan för att man sympatiserar med det dom gör. Ibland köper man skivor med dom trots att man på förhand vet att resultatet kanske inte blev så bra, men det är ju tanken som räknas sägs det.
Jag anser att snällhet är en underskattad egenskap idag och därför tror jag att vi behöver artister som ständigt påminner oss om att vara snälla mot varandra. Det är så lätt att man glömmer det annars.
Jag har inte träffat och pratat med någon av dom här artisterna. Vissa har jag läst intervjuer med, andra inte. Ändå är jag fullt och fast övertygad om att dom är, eller var, trevliga personer och att jag mer än gärna skulle ta en fika med dom. jag skulle såklart kunna göra den här listan ännu längre men jag nöjer mig såhär.

Badly Drawn Boy
The Beach Boys
Bear Quartet
The Beatles
Belle & Sebastian
bob hund
Leonard Cohen
David & The Citizens
Bob Dylan
The Essex Green
Florence Valentin
Ed Harcourt
Hell On Wheels
Jakob Hellman
Håkan hellström
Emil Jensen
Jens Lekman
Loney Dear
The Magic Numbers
Björn Olsson
Radio Dept.
Jonathan Richman
Paul Simon
Elliot Smith
Regina Spektor
Bruce Springsteen
Suburban Kids With Biblical Names
Stefan Sundström
Svenska Akademien
Timbuktu
Tindersticks
Tom Waits
White Stripes



P.S: Bröderna Galagher och pete Doherty har ingen chans att komma med på den här listan. "Piss off yee fockin' wanksters!"

Kommentarer
Postat av: maria

jag noterar att följriktigt har inte heller ryan adams en plats på denna lista.

jävla skitstövel är vad han är. usch.

Postat av: den riktiga maria

och sen opponerar jag mej mot dylan, jag tror han oxå är en fokkin wanker, och så bear quartet, visst, schysta killar men hallå, NORRLÄNNINGAR! dom kommer inte mer än kedjedricka kaffe (i lugn takt) och dra in ett och annat "schooo" mellan klunkarna. fast det är ju fint det oxå, om man är på det humöret.

2006-11-29 @ 13:09:45
Postat av: maria

eller han är ju amerikan, då är man inte en fokkin wanker men du hajjar.

jag vill bara tillägga JOHN DARNIELLE, från the mountain goats. sympatiskare människa får man leta efter! intelligent, rolig, vältalig, snygg (för att va 40), vettiga åsikter och extremt begåvad. herregud john darnielle är världens bästa människa.

ja. nu ska jag sluta trakassera din blogg och uppdatera min egen istället :)

2006-11-29 @ 13:15:33
Postat av: Cassius Clay

hmm.. att ha med Dylan enligt de kriterium som skriver där över känns inte riktigt rätt.. varför inte Cohen eller M Ward eller Springsteen istället?

Dylan snodde ju skivor och behandlade sina vänner kass, till och med struntade i dom, när det inte längre passade sig.

nästan som Lou Reed som i en virrig intervju någon gång på 70-talet sa att han bara hade vänner för att skriva låtar om dom, och när låten var klar så var dom passé.

samma sak med Beach Boys, för jag antar att du tänker på Brian Wilson här, eftersom han väl VAR Beach Boys.. han var ju helt vrickad, en fuhrer i studion lika galen och auktoritär som Phil Spector.

annars, oui, oui.. men rubriken känns lite missvisande.. hade inte du tusen gånger hellre fikat med Pete Doherty än Lars Winnerbäck?

snällhet är en sak, men den är ju helt relativ. jag tror till exempel att en knarkare skulle uppfatta Pete Doherty som snällare än Paul Simon. och att Johan Duncansson skulle framstå rätt så dryg för någon som vid första repliken droppar att Idol-Danny är världens bästa artist.

tjohopp!

2006-11-29 @ 21:18:32
URL: http://havanna.blogspot.com
Postat av: Niklas

Och Jonathan Richman ska ju vara rätt tjurskallig utanför scenen har jag hört. Fast det kanske bara är i intervjusammanhang.

2006-12-01 @ 12:09:42
URL: http://sandinniklaseyes.blogspot.com
Postat av: Angelica

The Magic Numbers är bra :)

2006-12-07 @ 11:59:57
URL: http://annilelica.blogg.se
Postat av: Dominicmonika

Hi, cool site. What CMS is it?

2009-06-08 @ 09:13:34
URL: http://dominicmonika.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback