Om att skriva del II

Det känns som jag har kommit på det nu. Hur man gör. I alla fall finns det tre enkla regler som åtminstonde jag måste börja hålla mig till när jag skriver.

1) Om du eftersträvar att skriva en realistisk berättelse; håll dig till ett ämne du känner till och som du har lätt för att skriva om. Skapa en huvudkaraktär som inte behöver vara någon direkt spegelbild av dig själv men som du i alla fall har lätt för att identifiera dig med.

2) Var disciplinerad. Skriv på fasta tider och låt dig inte avbrytas av något när du skriver. Det behöver egentligen inte vara långa perioder, det räcker kanske med att man skriver i en timme vid två tillfällen i veckan. Det viktiga är nog bara att man verkligen håller på dessa tider och inte låter sig avbrytas när man skriver. Annars får man (läs jag) ingenting gjort.


3) Det kanske viktigaste av allt: Var inte för självkritisk. Felet jag ofta gör är att jag vill känna mig helt nöjd med det jag har skrivit innan jag kan gå vidare. Men det leder också bara till att man inte får något skrivet. Gå tillbaka och ändra efteråt istället. Det blir ett mer naturligt flyt i texten på det sättet också.


Jag känner mig grymt inspirerad till att skriva nu. Jag ska göra en novellsamling som handlar om personer som har svårt för att kommunicera med varandra i relationer. Jag känner att det är mitt ämne, det är det enda jag verkligen kan och vill skriva om nu. 
Fan vad bra jag är.    


Kommentarer
Postat av: Niklas

Good for you! :)

Btw, min blogg är uppdaterad.

2006-11-07 @ 19:00:31
Postat av: den riktiga maria

åååååhhhhh jag vill oxå skriva en novellsamling!! om det ämnet!! haha. jag snor din idé nu, förlåt. vi kan väl skriva varsin samling och se vems som är bäst :P

2006-11-07 @ 19:27:07
Postat av: Niklas

Good for you! :)

Btw, min blogg är uppdaterad.

2006-11-07 @ 19:31:56
Postat av: maria

vilken bra idé! vi kanskriva varannan novell!

det tänkte jag inte ens på. jag är så ..kompetativ eller vad det heter. competativatve.

jag har sett grey's anatomy och blev skitinspirerad. massa fucked up relationer där.med dålig kommunikation. och mycket lögner. men jag är så dålig på att get my shit together. hur samlar man sej för en novell? hur får man ihop alla sina små idéer till en hel novell? skriv en del 3 om det.

men novellsamling är genitalt. haha nej GENIALT menar jag. att jag aldrig ens tänkt på det, trots att alla mina favoritböcker är novellsamlingar! grejt. nu går alla och lägger sej , så även jag. godnatt.

2006-11-08 @ 01:14:08
Postat av: Ingenelly

Great site! Lots of useful information!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback