Nyårslöften - checklist

Det där med nyårslöften är ju ett jävla otyg egentligen.
Först köper man en massa prylar, sen smäller man i sig en massa mat och efter allt detta lovar man att man ska bli en mycket bättre människa nästa år. Det är som i den där  Hello Saferide-låten "2006" där hon lovar att hon ska träna mer, ringa sin farmor oftare och lära sig ett nytt ord varje dag. Det går åt helvete förstås. Det går alltid åt helvete med nyårslöften. Såhär såg mina nyårslöften ut förra året:

1. Försöka hålla mig till den budget jag har lagt upp för nästa år.
Jag har något vagt minne av att jag faktiskt gjorde  upp en budget för i år... men det sprack väl efter några veckor typ. Mest på grund av lathet antar jag. Egentligen är det ju inte så svårt att skriva upp vad man köper för nåt och försöka ha lite koll på sin ekonomi. Men det är ju så sjukt tråkigt.

2. Spendera mindre med tid framför datorn (i synnerhet internet och MSN).
Ja, det gick väl också sådär. Jag har förmodligen spenderat mer tid framför datorn i år än något år tidigare. Men ska man bli världsberömd författare är man ju så illa tvungen. Om man inte vill skriva för hand eller på skrivmaskin förstås. Jag har absolut inget emot att skriva för hand eller på maskin, det är bara det att det är lite mer arbetsamt. Dessutom vill förlagen ha datorskrivna sidor. Men jag skulle ju kunna dra ner lite på allt mitt slösurfande. Det skulle jag faktiskt. I teorin alltså.  


3. Spela in musik och skriva nya låtar.
Några nya låtar har jag skrivit i år men inte så många som jag hade tänkt mig. Eftersom jag är helt inkompetent när det kommer till allt som har med teknik att göra så har jag inte lyckats spela in dem, fast jag har lagt ut en massa pengar på inspelningsutrustning. Jag ska ta tag i det där. Någon gång.

4. Dricka i måttliga mängder.
Ja vad fan tror ni?

5. Inte ta på mig mer saker än jag hinner med.
Jag har svårt att säga nej till saker. Därför blir det lätt så att jag lovar att fixa grejer som jag egentligen inte har tid med. Jag har knappast blivit bättre på att säga nej till saker i år, snarare sämre. Men det är rätt lugnt ändå. Det är bra att hålla sig sysselsatt.


Antal uppfyllda löften: 0,5/5

Nästa år ska jag bli leva nyttigare, umgås mer med mina vänner, jobba flitigare och rädda världen. Wish me luck. 


Kommentarer
Postat av: Jonatan

nyårslöften är överskattade! Jag ska nog inte ens försöka ha nåt. Nyårsafon ska jag spendera genom att se tough allinace spela. Du bör vara avis :)

Postat av: Conny

:) Ja det är inte lätt med nyårslöften, eller disciplin överhuvudtaget. MIn övergång till veganism gick ju sådär exempelvis. (fast det var inte grundat på ett nyårslöfte dock)

Men jag tror att man kan lyckas. Men då måste tre villkor vara uppfyllda:

1. Man måste verkligen vilja det man satt upp som mål. (ett av de största hindren för förändring är vad psykologer beskriver som vår benägenhet att vilja bevara sakernas tillstånd. Gammal vana är en starkt disciplinerande kraft. Så vill man förändras gäller det att göra förändringen och kärleken till livet till ett överordnat mål... till en GAMMAL VANA med andra ord!)

2. Man måste vara specifik. Det gäller att veta exakt vad man vill, hur det ska kunna uppnås och varför. (alltså ingen vag dröm som liknar ett av EU's klimatmål) En tydlig bild av vilka steg som måste tas för att uppnå och bevara förändringen. Samtidigt gäller det att ha klart för sig sin motivering så att man kan påminna sig varför man gör det man gör när "den mänskliga faktorn" sätter in med sina irrationella tendenser) :)

3. Det tredje och viktigaste är att odla ett medvetande om att det är en själv som VÄLJER. Genom att påminna sig varje dag om den fria viljans kraft och de löften man har till sig själv så kan man i handling leva upp till sina föresatser. För att ytterligare stödja denna medvetenhet bör man finna ritualer för att belöna sig själv när man följt sin högre vilja. Man ska alltså hitta små sätt att fira... genom affirmativa tankar "det var bra gjort"... "tack för att jag älskar mig själv" etc. När man ger sig själv sån feedback så ökar ens karaktärsfasthet och man blir alltmer benägen att hålla rodret i sitt eget liv. Med "högre vilja" menar jag här de nästan intuitivt återkommande tankarna om hur vi vill förbättra våra liv, som i kreativa stunder lyser upp våra medvetandet... speciellt när vi ligger i sängen innan vi somnar och
föreställer oss en drömbild. Dessa drömmar fyllda av kraft som sipprar fram när vi är avslappnade och ostörda av yttre orosmoment, är symboler för djupare drivkrafter... dessa är vad jag kallar högre vilja, eller vår rena vilja... det är liktydigt med ett slags andlig självbevarelsedrift... en kärna inom oss själva som vill både oss själva och världen allt gott!

Inget är mer revolutionerande (i positiv bemärkelse) än en människa som inser att hon är fri! Go save the world! (men försök specifiera vad rädda världen kan betyda... "att ersätta vårt ohållbara energisystem med ett hållbart" skulle vara en sån målsättning... men den låter lite svår för en enskild människa... jag önskar dig lycka till med formulerandet av mål!)

Nyårslöften kan vara nåt bra!
:)

2007-12-28 @ 13:30:01
URL: http://ekotrans.bloggagratis.se
Postat av: valle

Tack Conny! Jag kanske klarar det nu med dina goda råd. Jag kan väl hålla med om "att rädda världen" kanske var lite ospecifikt... Dessutom blir det kanske svårt att klara på bara ett år. Jag kan ju börja med Karlstad kanske.
First we take Karlstad, then we take Berlin.

2007-12-28 @ 15:22:26
Postat av: Ida

Good luck =)
Jag har förövrigt haft vanan att göra nyårsönskningar istället för löften. Mycket enklare och om man håller dem på en lagom nivå så är det många som slår in också!

2007-12-28 @ 17:17:50
URL: http://musikmani.blogspot.com
Postat av: Pappsen

Svårt att säga nej??!!??!!
Har du väl aldrig haft när jag frågat. Om du låssas att andra som frågar är jag går det kanske bättre?

2008-01-14 @ 18:45:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback