Bakverken som har förändrat mitt liv

Nu är den här. Kanske den viktigaste listan av alla listor jag har gjort. Jag har kämpat för den här listan. Jag har supit mig full och somnat i snödrivor för den här. Jag har åkt till Australien och sjungit kareoke för det här. Jag har hoppat hage och spelat brännboll och missat bussar och brutit armen för den här listan! Varsågoda; listan över världens godaste Bakverk. Läs med andakt. 


Först en defintionsfråga: Med bakverk menas givetvis allt som går att baka. Det är inte så svårt, det inser till och med du. Man kan därefter börja dela in bakverk i mängder av underkategorier såsom: kakor, bullar, tårtor, bakelser och pajer m.m. Gränserna mellan dessa olika kategorier kan ofta vara en aning suddig. När upphör en bakelse att vara en bakelse och blir till en tårta? Och varför är inte en bulle en kaka? Detta är frågor som filosoferna har grubblat över i alla tider utan att komma fram till något riktigt tillfredställande svar. Begreppsfövirringen blir ännu större i och med att begreppet mjuka kakor ibland används om bakelser.
Men om vi ska göra en lite grov generalisering skulle jag vilja påstå att kakor i allmänhet är hårda och små. Det är inte för inte som man också använder just ordet småkakor. Det är dock av största vikt att man inte blandar ihop kakor och kex som ju i grund och botten är något helt annat. Vi ska inte gå in närmare på det nu.
Bakelser däremot är mjuka och lite större. Om man har grädde i bakelserna förvandlas dom till tårtor (jag har dock valt att lämna tårtorna utanför den här listan, dom får så mycket uppmärksamhet ändå). Om man däremot har lite grädde ovanpå bakelserna fortsätter dom att vara, just det, bakelser.Sen finns det ju förstås också pajer. För att en paj ska bli en paj behövs pajdeg. Det är både jag, Magnus och filosoferna överens om. Men ibland kallas också pajer för kakor. Förrvirringen är alltså total. Men låt oss nu lämna begreppen därhän och istället ge oss i kast med det verkligt viktiga, nämligen listan:



10. Mockarutor

Enligt en hemlig källa jag har går mockarutorna också under namnet kärleksmums och snoddas. Jag tycker egentligen att det räcker som motivering,att dom har fått så fina smeknamn måste ju givetvis bero på att dom är väldans goda.  De viktigaste ingridienserna i mockarutor är givetvis kakao och kaffe som man blandar i glasyren. Och glöm för guds skull inte kokosflingorna på toppen!



 

9. Negerbollar


Det finns folk som hävdar att det heter ?chokladbollar?. Lita inte på dom. Det är bara ängsliga människor som kämpar för att vara politiskt korrekta. Givetvis heter det negerbollar, straight outta ghetto! Pluspoäng för att dom är så enkla att göra, till och med jag kan göra negerbollar.



 

8. Dammsugare



En klassiker som fortfarande står sig. Vi vet ju alla hur dammsugare smakar och hur dom ser ut så det ska jag inte gå närmare in på. Det intressanta i det här fallet tycker jag är hur dammsugaren har fått sitt namn. För i ärlighetens namn tycker jag inte att likheten är särskild slående. Jag har gjort noggranna internetforskningar men utan att finna svaret, om det är någon i läsekretsen som vet svaret på detta delikata spörsmål får ni gärna tala om det för mig.
Kärt barn har många namn i alla fall. Om ni har tröttnat på att säga dammsugare går det också bra att säga:
punschrulle, arraksrulle, trådrulle, 150-ohmare eller säkring.



 

7. Mjuk pepparkaka



Ett av livets största mysterier är och förblir varför folk envisas med att göra pepparkakor när degen är så mycket godare. Dessutom är mjuka pepparkakor alltid att föredra framför hårda. Om du har ett välfyllt kryddskåp med nejlika, kanel och ingefära så kommer du bli kungen på alla kafferep framöver.


6. Blåbärsmuffins



Muffinsälskare är ett släkte för sig, om du inte har mycket ingående kunskaper i ämnet gör du bäst i att inte öppna munnen om du råkar stöta ihop med en muffinlover. Det kan du bittert få ångra. Det finns ungefär lika många sorters muffins som det finns människor, alltifrån pizzamuffins till kryddmuffins med ädelost. Men godast är nog ändå blåbärsmuffins. Om du vill botanisera vidare i muffinsdjungeln så finns allt du alltid velat veta men aldrig vågat fråga om här:
 http://www.dagensmuffin.se/



 

5. Kladdkaka



Som Arlas kök marknadsför sin kladdkaka: ?Den är snabb, kladdig, väldans godaste och smart, för smeten rör du ihop direkt i kastrullen."Inga poäng för grammatisk korrekhet där kanske, men andemeningen går ändå fram på något sätt. Kladdkakans främsta kvalitéer är helt enkelt att den går snabbt att laga och är syndigt god.



 

4. Äppelpaj



Vad finns det egentligen kvar att säga om äppelpajen som inte redan sagts? Ibland kan det kännas lite väl mainstream att älska äppelpaj, man vill ju så gärna känna sig lite unik och älska något annorlunda. Men någonstans djupt där inne klappar ändå ett äppelpajshjärta.


3. Rabarberpaj



När jag som nittioårig gubbe sitter i min gungstol med en bit rabarberpaj i näven kommer jag minnas min ungdoms rabarberskördar. Jag kommer minnas hur vi viftade vilt med knivarna och tävlade om vem som kunde bära dom tyngsta lådorna. Those were the days my friend.



 

2. Semla


Det är en helig akt att äta en semla. Inte bara för att Åke Holmberg (författare till Ture Sventon-böckerna) har höjt den till skyarna utan också för att den bara bör ätas en dag om året. Fettisdagen blir därmed lite som julafton för alla oss semmelälskare (det är mindre än en månad kvar nu, dags att börja ladda upp!). Att äta en semla är förstås också en vetenskap. Vissa föredrar att äta den med mjölk. Det är förmodligen samma personer som fortfarande kallar semlan för hetvägg. Till dessa har jag bara en sak att säga:
Hallå?! Vi lever faktiskt på 2000-talet!


1.     
Morotskaka


 Ibland har jag varit med om att jag har vaknat mitt i natten och kännt ett oerhört sug efter morotskaka. Jag tror det är kaninen i mig som väcks till liv. Det enda man kan göra då är att gå ut i köket och skala en 10-12 morötter för att i alla fall dämpa det värsta karotinbehovet. Men det är givetvis ett svagt substitut. Ingenting, och då menar jag ingenting, går upp mot Maggies morotskaka.

Kommentarer
Postat av: Mary

negerbollar är det bästa som finns ;)

Postat av: Niklas

Tsss. Kasta om listan och sätt mockarutorna på förstaplatsen så snackar vi.

2007-01-31 @ 08:08:28
URL: http://sandinniklaseyes.blogspot.com
Postat av: Niklas

För övrigt gjorde jag faktiskt äppelpaj i förrgår! Den var god, men tyvärr hade jag lite för mycket smör i smuldegen, så den liksom simmade i fett. Det var inte lika trevligt.

2007-01-31 @ 08:13:56
URL: http://sandinniklaseyes.blogspot.com
Postat av: Jazzkatt

Störtskön lista! Dammsugarna ser väl ut som gammaldags dammsugare gissar jag. För mig är semlorna nummer 1, jag har redan ätit en handful redan i år. Orkar inte vänta in fettisdagen, de är alldeles för goda.

2007-01-31 @ 08:31:25
URL: http://jazzkatt.blogspot.com
Postat av: jens

Hah! underbar lista valle! men jag skulle nog vilja vända den upp-och-ned. Kladdkakan, rabarberpaj o semlan förtjänar sina platser men en riktigt god kärleksmums borde ligga topp 3. Minst!

2007-01-31 @ 08:55:43
Postat av: Marica

Alla ni som vill vända på listan. Det kan bara bero på att ni inte har smakat Maggies Morotskaka! Den är gjord av ekologiska morötter - kom ihåg det.

2007-01-31 @ 12:25:44
URL: http://www.torfolk.se
Postat av: Anonym

rabarberpaj

2007-01-31 @ 18:28:08
URL: http://blizzard.blogg.se
Postat av: Anonym

Helt rätt att använda ordet negerbollar! Jag använder ordet neger hela tiden. Det betyder ju svart. Jag har inte märkt nån neger som blivit upprörd över det. Det är ju bara sossar som är så PK hela tiden.

Samma sak gäller ordet hora. Det är ju liksom accepterat att kvinnor ofta beter sig som horor, så varför ska man inte kalla dem för det? Jag menar ju inget illa. Det är ju sanningen.

Skönt att man hittar nån som vågar stå upp mot all jobbig politisk korrekthet!

2007-01-31 @ 22:30:15
Postat av: ulrika

hihi, kul, det finns så många listor out there i bloggosfären men ingen som den här... man borde helt enkelt vara mer listuppfinningsrik

2007-02-02 @ 17:01:59
URL: http://ristarinsinamarken.blogg.se
Postat av: Julie

du den där dammsugaren...
http://www.nordiskamuseet.se/Upload/images/121.jpg
vad tror du?

tjippens

2007-02-04 @ 11:15:38
URL: http://www.jear.tk
Postat av: valle

Ah, Julie har löst mysteriet!

Ulrika: Absolut

2007-02-04 @ 23:46:07
Postat av: Litterina

Men åh, en av de bästa listorna jag läst på länge =)
Du skulle kanske behöva revidera den om du blev bjuden på chokladmuffins (a la kladdkaka) med smörkolafyllning. Men det var nog det enda jag hade att invända med, förutom ordningen kanske. Bakverk är ju hur väldans underbart som helst ju!

2007-02-06 @ 14:26:32
Postat av: amo alfred^^

jag vet att jag kommenterar inlägget sent, men jag har hört att dammsugaren har fått sitt namn eftersom de förut gjordes av marsipanrester från andra bakverk. asså att den plockar upp resterna....

2011-10-13 @ 23:19:02
URL: http://amoalfreds.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback