vulkan.se

Om jag hade druckit kaffe i morse hade jag förmodligen satt det i vrångstrupen när jag slog upp dagens kulturdel i DN. Det var nämligen en stor artikel om vulkan.se, en nystartad sajt som ska satsa på att ge ut osignade författare helt gratis. Bakom projektet står de gamla bloggrävarna, Linda Skugge och Sigge Eklund.

De kunde knappast ha valt en bättre tidpunkt. För det första har jag under hösten skickat in ett diktmanus till några olika förlag och jag söker hela tiden efter olika vägar att nå ut med mina texter. För det andra håller jag på och skriver ett stort projektarbete som handlar just om förlagsmarknaden och hur den, i likhet med övriga medielandskap, håller på att förändras i dag. Självklart kommer jag försöka få en intervju med Skugge eller Eklund och kanske kommer jag också ge ut mina texter där.

Själva konceptet är i och för sig inte speciellt nytt. Ända sedan 70-talet har det funnits olika förlag där vem som helst får ge ut sina böcker. Dock har det för det mesta gått till så att författaren har betalat för produktionskostnaden och därmed också förbundit sig till att köpa ett visst antal exemplar. Sen har det varit upp till författaren själv att försöka få sålt dessa böcker, vissa tryckerier har kanske hjälpt till lite med marknadsföring men resurserna har givetvis varit begränsade.
Idén med vulkan.se är (om jag har fattat det hela rätt) att författaren först lägger upp sin text på sajten, sen får läsarna surfa in där, se om de gilar texterna och om de gör det är det bara att beställa ett exemplar. Sen betalar köparen för produktionskostnaden, för författaren är det alltså helt gratis.

Jag tycker det är en lysande idé och väldigt intressant som mediefenomen. Precis som inom musikbranschen ser vi hur mellanleden suddas ut och vägen mellan skapare och mottagare blir kortare.
Men förutom detta visar det också hur viktigt vi fortfarande tycker att det är med boken som fysiskt objekt. Skillnaden mellan att ge ut sina texter på det här sättet och att bara lägga upp dem på valfri internetsida är egentligen inte så stor. Jag tror inte man når ut till fler läsare (fast man når kanske en bredare åldersgrupp) och jag tror inte att någon av de som ger ut sina texter på vulkan.se kommer tjäna någonting på det.
Men det är klart, om man vill ge ut en hel roman är det förstås jättebra. Dikter och noveller går väl an att läsa på en skärm men en hel roman är inte lika kul.

Kommentarer
Postat av: catrin

woho! det låter grymisch. måste jag kolla in.

Postat av: mamma

Då är julklapparna fixade! Hur snabbt kommer du igång med detta? Hinner man beställa några böcker till jul???

2007-11-12 @ 17:40:26
URL: http://www.torfolk.se
Postat av: Sabdra Lang

Konstigt att jag skulle surfa in på din blogg och läsa just det här inlägget, eftersom jag också just idag fått upp ögonen för Vulkan, efter att ha läst om satsningen på Marcus Birros blogg. Hm... Jag ska definitivt ta reda på mer. Ha det fint!

2007-11-13 @ 14:23:17
Postat av: Din Fanclubs-föreståndare

Fullkomligt lysande. En hake bara, som vanligt när jag säger nåt. Hur i hela friden ska dina presumtiva bokköpare få reda på att dina texter finns beställningsbara där?

2007-11-16 @ 20:14:26
Postat av: valle

Jo, det är klart man når ju inte ut till en stor läsekrets på samma sätt som om man ligger på ett förlag. Å andra sidan har ju de flesta stora poeter varit missförstådda av sin samtid.

Kul att jag har en egen fanclubs-föreståndare också. Inte alla som har det.

2007-11-17 @ 19:28:44
Postat av: Lightcine

The spam is very bad everywhere. anyway really enjoy your site

2010-02-05 @ 11:22:23
URL: http://lightcine.blog.ca

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback