Topp 25: böcker

Eftersom jag inte har någon lista på alla böcker jag har läst är det stor risk att jag har glömt någon här. Men på rak arm skulle jag nog säga att det är de här 25 böckerna som har berört mig mest:

1. Norwegian Wood - Haruki Murakami

2. Berättelsen om Pi - Yann Martel

3. Mästaren och Margarita - Michail Bulgakov

4. Kafka på stranden - Haruki Murakami

5. 1984 - George Orwell

6. Middlesex - Jeffrey Euginides
(okej, jag har inte riktigt läst ut den än men jag är redan övertygad om att det är en av de bästa böcker jag har läst)

7. Mina drömmars stad-serien - Per-Anders Fogelström

8. En apelsin med urverk - Anthony Burgess

9. Garp och hans värld - John Irving

10. Sagan om Ringen-trilogin - J.R.R. Tolkien

11. Kavalier & Clays fantastiska äventyr - Michael Chabon

12. Gentlemen - Klas Östergren

13. New York-trilogin - Paul Auster

14. Brott och straff - Fjodor Dostojevskij

15. Fröken Smillas känsla för snö - Peter Höeg

16. Kallocain - Karin Boye

17. Applåd med en hand - Anthony Burgess

18. Vindens Skugga - Carlos Ruíz Zafon

19. Anteckningar från källarhålet - Fjodor Dostojevskij

20. Populärmusik från Vittula - Mikael Niemi

21. Drömfakulteten - Sara Stridsberg

22. Vad man ser och hedrar - Stig Claesson

23. Personliga Pronomen - Daniel Sjölin

24. Räddaren i nöden - J.D. Salinger

25. Den besynnerliga händelsen med hunden om natten - Mark Haddon


Kommentarer
Postat av: Zebastian

Najz list Valle. Salinger, Murakami o Auster skulle dykt upp på min också. Skönt att du valde Gentlemen och inte Gangsters. Testat Douglas Coupland nånting?

Postat av: valle

Nej, jag har faktiskt inte gjort det, men jag förmodar att jag kommer gilla honom. Han hör till de där författarna som jag har hört mycket gott om men aldrig gett mig på, tillsammans med Bret Easton Ellis, Don DeLillo m.fl.

2007-09-14 @ 14:20:05
Postat av: Niklas

Anthony Burgess, ey? Har bara läst "Slutet På Världsnyheterna". Borde naturligtvis läsa "Clockwork Orange" också, men det har inte blivit av.

2007-09-14 @ 14:28:36
URL: http://sandinniklaseyes.blogspot.com
Postat av: Lina

24 av 25 lästa. förtjust att du har med chabon och haddon såklart, murakami, martel och eugenides woha! läs palahniuk. basta.

2007-09-15 @ 11:13:52
Postat av: m

paul auster och j.d salinger skulle säkerligen finnas med på min lista också, och kanske även murakami (men jag fick murakami-överdos ett tag när hypen var som värst och jag läste ALLT). läs siri hustvedt!

2007-09-15 @ 20:09:48
URL: http://cloudatlas.blogg.se
Postat av: valle

Lina: Jag är nyfiken på vilken du inte har läst, jag gissar på "Applåd med en hand".

2007-09-15 @ 23:44:34
Postat av: Niklas

Har inte sett "To Kill A Mockingbird", men ska nog göra det. Älskar att se filmatiseringar av böcker jag läst. Vet inte varför, men så är det.
Får ta och ge mig på Burgess igen här inom kort då. Ska först bli klar med "To Kill A Mockingbird", "Hårda Killar Dansar Inte" (som är seeeeg!) och sen en tegelsten av Tom Wolfe.

2007-09-16 @ 22:00:38
URL: http://sandinniklaseyes.blogspot.com
Postat av: Jonatan

Oj vilken härlig lista. Ja skulle nog aldrig klara av att göra en liknade. Men Kafka på stranden är väl ändå bättre än Norweigan wood?

2007-10-07 @ 18:33:26
Postat av: valle

Rent objektivt kanske. Men för mig är Norwegian Wood bäst.

2007-10-07 @ 23:58:50
Postat av: Jonatan

Ett önskemål kan väl inte skada. Jag tycker du ska skriva lite om Paul Auster någon dag, en författare jag är väldigt förjust i. Jag skulle tycka det vore väldigt kul och intressant att läsa kring dina tankar om honom min vän!

2007-12-06 @ 13:55:06
URL: http://koksilasten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback