"Because we are young and things are wrong"

image60

Jag insåg två saker idag.


1. Lesser Matters med Radio Dept. kan vara 2000-talets bästa svenska album. Det finns givetvis en del konkurenter om titeln (Känn ingen sorg för mig Göteborg, When I Said I Wanted To Be Your Dog, Silent Shouts, Sologne, Stenåldern kan börja, Orka Då m.fl.) Men just idag är i alla fall Lesser Matters ohotad etta på tronen.

Jag skulle säkert kunna skriva en 80-sidig avhandling om varför jag tycker så mycket om Radio Dept. Men jag ska inte prata sönder den. Det är bättre att ni lyssnar. Om ni inte redan har skivan så får ni ett smakprov
här.


Today was a pretty day
No disappointments
No expectations on your whereabouts
And oh, did I let you go?
Did it finally show that strange things will happen if you let
them?

Today I didn't even try to hide
I'll stay here and never push things to the side
You can't reach me cause I'm way beyond you today

Today was a pretty day
Autumn comes with
These slight surprises where your life might twist and turn
Hope to unlearn
Strange things will happen
If you let them come around and stick around

Today I didn't even try to hide
I'll stay here and never push things to the side
Today I didn't even look to find
Something to put me in that peace of mind
You can't touch me cause I'm way beyond you today




2. "Med ögon känsliga för grönt" är kanske den vackraste visan jag vet. Om jag bara hade hört den när jag gjorde den där vislistan i somras så kan jag lova att den hade varit med.Jag har visserligen inte ens hört Barbro Hörbergs orginalinspelning men när Nina Ramsby sjunger den är det så vackert som det bara kan bli. Lyssna här.

Och tänk i parken

Om våren

Med ögon känsliga för grönt

Och kastanjeblad som paraplyer

Och händer känsliga för allt som är skönt.

 

Vi vek en duva av papper

I vinden så seglade den långt

Och den landade på en staty som

Fick ändra alla orden i sin sång.


Det regnade och bilderna blev bra

Det var ett egendomligt ljus den dan

Vi fyllde våra ögon

Med ljuset och tankarna på allt det nya


Och tänk i parken

Om våren

Med ögon känsliga för grönt

Och kastanjeblad som paraplyer


Jag älskade dej då, det gör jag nu


Kommentarer
Postat av: Conny

Jag harhört Barbro Hörbergs original... hon är magnifik... fast inte på samma perfektsjungande sätt!

Postat av: Marica

Det finns ytterligare en inspelning som är mycket bra. Det är med sångerskan Nannie Porres, och den skivan finns hemma om du är intresserad...

2008-01-09 @ 09:03:24
URL: http://www.torfolk.se
Postat av: catrin

Vad fin den var, Med ögon känsliga för grönt. tackis.

2008-01-10 @ 09:44:46
URL: http://jagtyckerinteomfiskbullar.blogg.se
Postat av: Jonatan

Lesser matters skulle vara given på min topp 5 över de bästa skivorna jag NÅGONSIN hört. Vad kul att du skrev om den nu, jag tog fram vinylen för första gången på länge och lät lesser matters snurra medans jag låg och läste just idag! Det var fint. Jag får alltid lite ont i hjärtat av ewan.

2008-01-13 @ 20:10:13
URL: http://koksilasten.blogg.se/
Postat av: Tormodjessica

The spam is very bad everywhere. anyway really enjoy your site

2010-05-26 @ 12:33:20
URL: http://tormodjessica.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback