Ännu en anledning till att älska Håkan

Jag fick Håkans notbok när jag fyllde år häromveckan. Den är fantastiskt fin med massa ritade bilder och en rätt lång intervju, samt noterna till alla låtarna från dom första tre skivorna. Men den innehåller också ett förord av Håkan som på nåt sätt återigen sätter fingret på varför man inte kan annat än älska den där göteborgaren.
För att han höll på och skrev en låt i emoll om en gubbe som bodde på ett berg i ett år. Just därför.

"Jag köpte en nylonsträngad gitarr av Theodor runt 1990 för 200 kronor. Det var vid ungefär samma tid som jag stod i Majs vardagsrum och hon bad mig plocka vad jag ville från bokhyllan. Hon hade alla de största och äldsta - Nils Ferlin, Birger Sjöberg, Hjalmar Bergman. En månad senare fanns hon inte längre men jag satte de enda ackord jag kunde till en dikt som jag hittade i en av de böckerna. Emoll och Amoll.
Lite senare - första låten. Om en gubbe som bodde på ett berg, också emoll. Den låten tog över ett år att färdigställa. Jag sjöng den för klassen på en redovisning i musiken. Mina fingrar var som klor på gitarrhalsen. Rösten var en skatas. Ryggen var krokigare än Ferlins. Svetten rann i händerna och jag rann ut på golvet. Efteråt sa ingen något. Jag ville dö då.

På Waidele hade de ackordböcker med Smiths-låtar och gitarrackord med bilder som visade hur man tog ackorden. Jag lärde mig att ta alla dessa ackord - C#moll, G, D7, C - allihop, för att de där orden brände som glödande kol i själen på mig och jag tyckte att jag hade någonting som någon någonstans borde höra, men orden hade alltid suttit fast i huvudet, fast på tungan.
Om den här boken kan få den där "någon" att lära sig några ackord är den värd att ge ut. För en notbok öppnade upp ett universum för mig. Några ackord gav mig ett liv. Eller som Moz själv sa det:
"Others sang your life, but here is a chance to shine.... just walk right up to the microphone and name - all the things you love and all the things you loathe - just sing your life..."

Exakt.

Kommentarer
Postat av: Cassius Clay

grattis u! 1 år! ser fram emot ännu ett år.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback