You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one...

Jag har vart på en diskussionskväll med miljöpartiet ikväll och eftersom jag knappt sa ett knyst under den tre timmar långa debatten så måste jag skriva av mig lite nu. Anledningen till att jag inte sa något var att jag aldrig kommer på något vettigt att säga vid såna där tillfällen och om jag kommer på något att säga så känns det alltid totalt ovidkommande och jag börjar tvivla på att det kommer tillföra någonting och håller därför munnen stängd vilket kanske egentligen är rätt dumt för en tanke kan ju alltid leda till en annan och så vidare men ja, ja....

Nu ska jag sluta tjafsa och gå direkt på pudelns kärna (jag tycker så mycket om det uttrycket!). Jag tror att vi måste hitta ett nytt politiskt synsätt, ett synsätt där vi utgår ifrån miljön istället för människan. Ett synsätt där människan är en del av miljön istället för en parasit på den, i nuläget finns det inget parti förutom miljöpartiet som bygger på ett sånt synsätt alla andra; från den blåaste moderaten till den rödaste syndikalisten snackar fortfarande bara om den här höger-vänster-skalan som utvecklades för över hundra år sen och som i och för sig kanske fortfarande har en viss relevans men till stor del är den faktiskt väldigt passé.
Hela vänster-höger-tänkandet bygger på att jämlikhet och frihet skulle vara någon sorts motsatser. Jag kan verkligen inte förstå det. Marxister, Leninister men även socialdemokrater anser att friheten måste begränsas för att man ska kunna åstadkomma jämlikhet. Jämlikhetsutjämningen ska ske genom att en grupp människor äger ansvaret för alla andra.
Enligt den liberala och den konservativa uppfattningen så är människans rätt till frihet viktigare än rätten till jämlikhet. Alla är fria att att göra vad dom vill med sina pengar men eftersom människan trots allt är en hyfsat egoistisk varelse så leder det ju till ojämlikhet.

Jag skulle vilja se ett samhälle där staten inte är någon styrande hand men där givmildhet och ansvarstagande premieras. Ett lysande exempel på detta tycker jag är grön skatteväxling. Det går ju i korthet ut på att skatten på energislöseri höjs och att skatten på arbete sänks. Man kan därmed få det moderaterna kallar för "frihet" om man jobbar hårt tjänar man också mycket pengar men om man slösar på resurser (vilket jag är rätt övertygad om att de flesta med god ekonomi gör) och därmed inte bara förstör för sig själv utan också för alla andra så måste man gottgöra det på något sätt.


Jag tänkte komma in på en massa andra saker men jag orkar inte nu ikväll. Det får bli någon annan gång. Men kom ihåg att världen inte är ett rakt streck. Världen är ett klot, ett klot med väldigt många invånare med väldigt många olika åsikter på men som kanske, kanske ändå kan fungera tillsammans. Åtminstone hoppas jag det.


Kommentarer
Postat av: Hon som står...

Du är bättre på dikt än politiska kommentarer. Har du glömt syndikalisterna? Där handlar det om "Frihet under ansvar". När alla äger produktionsmedlen tillsammans (löntagarägda företag) har man frihet att styra sitt eget liv, men ansvar för att arbetet blir gjort. Kanske är det helt enkelt så att syndikalisterna inte står längst ut till vänster utan lite ovanför de andra - lite åt det gröna hållet...

2006-12-06 @ 17:28:26
Postat av: valle

Du har rätt såklart (mammor har ju alltid rätt). Syndakalisterna står också utanför det där trångsynta tänkandet.

Men det som ändå är lite unikt med miljöpartiet är väl att dom kombinerar tankar som exempelvis syndikalismen med en miljöpolitik. Jag vet faktiskt inget annat parti/organisation som har en lika bred helehetsbild som miljöpartiet.

2006-12-07 @ 11:26:13
Postat av: Fialicious

På vilket sätt menar du att den så kallade vänstern, med marxister och allt vad du nu kallade det, står för att friheten ska vara begränsad?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback