Det handlar om att ta sig tid

Simple as that. Och vi vet det men ändå gör vi det inte, eller jag gör det inte borde jag väl säga. Pappa vet hur man tar sig tid, han kan sitta med en öl i handen utanför huset i timmar och läsa eller bara koppla av. Han tillhör inte den här rastlösa generationen, fast den generationen som kom innan honom ansåg säkert att hans generation var rastlös. Det är ju så, allt går bara snabbare och snabbare och vi blir bara rastlösare och rastlösare. 
Fast det där var en liten utsvävning, det jag skulle säga var att man vinner ingenting på att jäkta. Man vinner ingenting på att skumma igenom texter, laga snabbmat, prata med fyra personer på msn samtidigt, lyssna på skivor samtidigt som man gör en massa andra saker osv. Man vinner ingenting på det, för att saker verkligen ska kunna beröra gäller det för det mesta att man tar sig tid.

Det fanns en tid, och det är inte så länge sen, då jag brukade ligga på sängen och bara lyssna på skivor och inte göra något annat. Det händer att jag gör det nuförtiden också, men det är alltmer sällan. Jag säger inte att all musik är gjord för att man ska lyssna på den om och om igen och långsamt låta den smälta. Viss musik blir man knockad av direkt och den förlorar sin styrka om man lyssnar på den för mycket. Men ibland krävs det att man sitter och ser ut genom fönstret med cd:n på repeat i några timmar, ibland krävs det det.
Det sjukaste av allt i vårt moderna samhälle är egentligen allting som har skapats för att vi ska kunna koppla av från tidspressen vi känner vanligtvis. Istället för att träna yoga och resa på slappa semestrar borde vi kräva att jobben ska få ta den tid det tar. Det är inte särskilt sunt att vila fyra veckor om året och stressa fyrtioåtta.
För att låta saker ta sin tid måste vi kunna planera också, jag börjar inse det nu. Jag har alltid varit emot planerandet, livet är ju tillräckligt reglerat som det är utan att vi ska behöva reglera det ännu mer. Men till slut har jag fått kapitulera och börjat planera lite jag också, om man ska överleva i den här världen är man ju så illa tvungen, tyvärr. Ett oplanerat liv skapar bara mer stress, ångest och förvirring, åtminstonde så länge man väljer att leva i ett planerande samhälle.

And now over to something completely different... eller kanske inte. För jag kan inte riktigt förklara hur men på något sätt handlar den om att ta sig tid, världens vackraste låt (åtminstonde ikväll); Bear Quartets "I Don't Need Light". För Bear Quartet är ett band som vet behovet av att låta saker sjunka in. Skivan som den här låten är hämtad ifrån, Angry Brigade, är på sätt och vis ganska direkt men det är ändå först nu, nästan ett år efter att jag köpte den, som jag inser hur bra den är. Dessutom, det här med vikten av att ta sig tid känns sällan så tydligt som under begravningar.



Let a storm come bury this town, cut the power, close all communications
my thoughts are as clear as dead waters, I don't need light, inside a projector still runs, run...
I saw a loved one miss a chance, revolt against it all saw a loved one try so hard
saw a loved one 's weight of hate, apologize too late, saw why people gave
saw you make a perfect entrance, a beautiful cross reference to every lost cause
all my obvious flaws and misstakes, well, I don''t need guidance, I know where I laid them all
have you come to help me leave, find reasons to believe, to tell me where you've been?
Everybody wants to be the one most likely to have known someone like you

I only wish that I knew what happened to you
so many dreams, snapshoot scenes, you are real
Sandi Sue, Speedy, Bob, Hopey Mary...

I only wish that I knew what happened to you

 
    

Kommentarer
Postat av: Niklas

Haha, var det "Put Me Back Together" på Satin som fick dig att spisa BQ? :)

Postat av: tk

Jag läste en tidningsartikel igår om att vi numera lyckas pressa in 31 timmar på ett dygn genom parallella aktiviteter.

För övrigt vill jag bara tillägga att det är en riktigt fin blogg (eller ska jag säga diktsamling?) du har här.

2006-06-08 @ 20:52:37
URL: http://inmyroomagain.blogspot.com/
Postat av: valle

Ja, det stämmer säkert. Låter intressant, vilken tidning var det?

Tack så mycket.

2006-06-09 @ 20:23:37
Postat av: tk

Redan när jag skrev det förra inlägget hade jag glömt vilken tidning det var (antingen DN eller någon tidning på flyget (Malmö Aviation).

2006-06-30 @ 19:27:52
URL: http://inmyroomagain.blogspot.com/
Postat av: Gabriel

Jo, jag förstår hur du tänker med tid och planerade! Det är väldigt tråkigt att man alltid går så fort, och att man alltid ska stressa, och att det jämt är något nytt man måste hinna med. Det gör det så svårt att njuta av stunden, och att verkligen göra, känna, tänka över något ordentligt. Håller helt med dig, man missar så mycket (tror det är mycket man missat utan att egentligen veta att man missar det) om man bara skyndar genom livet. Det är sant, vissa skivor behöver man höra många gånger innan deras genomslagskraft verkligen känns, och pratar man med sju personer samtidigt på msn är det svårt att få ut något av det egentligen, men om man istället pratar med bara en person i taget så har man chansen att faktiskt säga något, eller om läser bara en bok i taget och inte skummläser så kan man verkligen sjunka in i den… Det finns en stor risk för att man då egentligen bara snuddar vid saker på ett ytligt plan istället för att ge dem den tid de behöver, och på så vis ge dem en chans att beröra. Det är lätt att tro att man hinner med många saker för att man skyndar, men det är så många saker man missar för att man inte tar sig tillräckligt med tid att uppleva dem så som man skulle kunna ha gjort.

Vi har nog tänkt ganska fel (eller frågan är om man egentligen tänker på saker när de sker, utan att det snarare går av sig självt utan att vi reflekterar så mycket över det, eller på vilka andra möjligheter som finns) i vårt moderna samhälle när det gäller tiden. Livet handlar ju egentligen inte om alla de saker man gör, utan det viktiga är de saker man gör som berör och ger oss något. Det är klart att man vill hinna göra så många saker som möjligt i sitt liv, men att göra dem och att uppleva är nog nästan två skilda saker.

Jag tycker inte heller om att planera saker. Önskar att man kunde ta saker som de kommer, och stanna upp och ha det skönt och njuta av saker och ting. Men jag antar att det är svårt, vi är långt från att ha den friheten att välja själva hur vi vill lägga upp vår tid och våra liv i dagens samhälle. Antar att om alla tog dagen som den kom och stannade upp för att må bra och kom och gick som ge ville, att samhälles möjligen skulle rasera, fast vi skulle nog kanske vara lyckligare! Fast det behöver kanske inte vara så antingen eller, det skulle vara väldigt bra om vi kunde sakta ner på tempot. Kanske att vår generation väljer att göra det? I vilket fall så försöker jag göra mitt bästa för att inte stressa så mycket, så det är klart man får planera lite, och hålla sig till planeringen, och sedan välja vad jag vill göra, och därmed såklart välja bort något annat.. Det är tråkigt att man inte hinner allt, men ja, så är det nog bara…

2006-07-07 @ 17:17:33
Postat av: valle

Tack för din långa kommentar. Vi tänker nog rätt lika när det gäller det där.

2006-07-09 @ 19:53:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback