Var sak på sin plats

Varje år dör ungefär 9 miljoner människor av svält.
Det är ett lika stort antal som Sveriges befolkning.
Svält är inte tillräcklig orsak för att man ska få beviljad asyl i ett EU-land.

Jag vet inte varför jag berättar det här
för det händer ju inte här
utan långt där borta.

Vi har ju våra problem här också
till exempel är det väldigt många som lider av övervikt
det tänker dom inte på,
blattejävlarna.

Vi har ju våra problem här också
och dom blir knappast bättre av att
ni kommer hit och gnäller
så håll er på er plats så ska ni nog se att allt löser sig
"inom en inte alltför avlägsen framtid"



Någonstans i migrationsverkets databas
gömmer sig 20 000 drömmar.

20 000 drömmare som går och väntar på att få
en stämpel i pannan och ett varmt leende som säger:
"Ja det är ju tråkigt att du ska behöva åka tillbaka och kanske bli torterad till döds i ditt hemland men du får ju tänka lite på oss också. Sverige är ett rent land, vi kan inte ha en massa ohyra som parasiterar på vårt vackra välfärdssandslott.
Du måste ju förstå att du förstör vår vackra statistik, lille vän."

Om du av någon anledning tycker att den här statistiken är deprimerande så kan jag trösta dig med att det finns ett välkänt och beprövat botemedel. Det går i korthet ut på att alltid se framåt, aldrig åt sidorna.
Och skulle du av misstag råka få syn på något som skrämmer dig eller gör dig illa berörd kan du alltid blunda. Det funkar det också.


Någonstans i migrationsverkets korridorer
finns hundratals blundare
dom sover utan att drömma
och läser utan att se

människor
bara siffror



När jag var fyra-fem år så frågade en två år äldre kompis 
"Är du bögen i buren?"
Jag visste inte vad en bög var så jag svarade nej, varpå han skrek:
"Bögen är lös!"
"Bögen är lös!"

Problemet är att bögen inte alls är lös
han sitter fortfarande kvar i sin bur och
mittemot står en annan bur med tusen värphöns i och
ibland blir jag rädd att
världen bara består av burar
såväl abstrakta som konkreta

Det är så lätt att placera folk i burar
istället för att låta dom sväva fritt
det är så lätt att blunda
istället för att se




På tåget kliver en äldre man på. Han går fram till platsen där jag sitter, harklar sig och säger:
"Ursäkta men du sitter på min plats."
"Okej, men hela den här vagnen är ju full av lediga platser..."
Han ser för ett ögonblick väldigt förvånad ut sen säger han:
"Ja..."






"Men det är ju min plats."

Kommentarer
Postat av: Niklas

Fan Valle, den här var helt grym! Och viktig!

2006-11-20 @ 09:31:41
Postat av: den riktigamaria

mmm inte bara fint skriven utan om något viktigt oxå.

jag har helgon, fast är aldrig inloggad, men ska kolla din dagbok! hörs

2006-11-22 @ 20:42:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback