Kalla mig sentimental men minnen är allt jag har (min självbiografi del 2)

Jag försökte men det gick inte. Det är så mycket och jag klarar inte av att reducera det till några få rader. Så jag snabbspolar istället.  

1996 ? Christer och hans oförklarliga raseriutbrott, hårdrock, kortklippt hår, civilization, quake, högläsningen av Nils Holgersson och Andreas som hela tiden stammar, Christoffer ?grisen? Grisell, teaterskolan med Malin...   

1997 ? Skoltidningen och pinsamheten när mamma kommer och föreläser, trombonlektionerna med Lars-Gunnar, resan till Kenya och Uganda, fransklektionerna, klassresan till Norge och Tjock-Mattias som kissade på sig i Flum-Rider, oändliga sommardagar och cykelturer med Ronny... 

1998 ? Hanna, sista skolavslutningen i Råda, högstadiet, Bo Strååth som är mattelärare och f.d. militär, Johan K.  - Världens vanligaste person, Petter som är bäst på allt, träslöjden, Per som är typexemplet på en datanörd, schack, sagan om ringen, power metal, spelprogrammeringen i Qbasic, mitt och Ronnys första spel som vi kallar för ?negerjakten?... 

1999 -  Sex!, fransklektionerna och Annika som njuter av att i vara centrum för tre killars blickar, Jonas som blir piskad i omklädningsrummet, orientering i ösregn på gympan, sista klassfesten utan alkohol, David Eddings, arkeologilektionerna med Bernt, massor av dataspel, tyskkiosken, Petter, Ronny & jag... 

2000 ? Kojan vi bygger hemma hos Per fast vi egentligen är för gamla, jag och Ronny som sitter hemma och programmerat dataspel när alla andra festar, pianolektionerna, black- death och power metal, massor av film, Jan ?också gnider vi tusse? Norling och hans dreglande fru, Rikard och hans galna idéer, svennerasismen, sommarjobbandet på gården och min första riktiga lön, hockeypojkarna och spännbögarna, pluggtjejerna, tjejgänget som mobbar en lärare så mycket att hon slutar på skolan, bröst och stringtrosor och Annikannikannika... 

2001 ? Skolresan till Spanien, Bengt som får ett psykiskt sammanbrott, Petter och Ramiars band, ?Valles äventyr?, revyn och nervositeten innan första föreställningen, avslutningsmiddagen och hur vuxna alla ser ut i kostym, skoldiscot då alla utom jag och Ronny och några till blir fulla och Annika försvinner in i dimman för alltid, sommarjobb igen och min första komposition, gymnasiet, fascinationen över Petter och Simon, world trade center, gympalektionerna med Iljia som har tränat Bulgariens ungdomslandslag i fotboll och som inte kan namnen på några i klassen, Birgitta som har vitlök runt halsen när hon är förkyld, Josef som inte kan beskrivas utan måste upplevas... 

2002 ? Min första fylla som sker på en femtioårsfest, festen i Sunnemo Folkets Hus ? jag spelar piano, springer in i en vägg och däckar i en biosalong, dimmiga dagar i Byn och Hagfors Folkets Hus, Sonic, bob hund, The Plan, The Strokes, Håkan Hellström, kulturinriktningen som vi bara är två som går, Ruben med sitt långa skägg och stora näsa, flumämnet ?staden och framtiden? med Stefan, resan till Cuba, Hagfors Musikkår, onsdagsfikat med Petter och Tobias, Kent-konserten i Karlstad...  

2003 ? Brand Garage och UKM, Kalasturnen i Göteborg och Håkans glädjetårar, skivor, skivor och åter skivor, fler glada nätter i Byn, min 18-årsfest då jag och Petter stänger in oss på ett rum för att lyssna på Jungleland och jag får en uppblåsbar ?sexgris?, Carina, konserter, MTV som alltid stod på i kapprummet, att springa genom Hagfors och att vakna i någon annans säng... 

2004 ? Revyn där Petter briljerar som pastor, nervositeten ? igen, projektarbetet och intervjuerna med sverigedemokraterna, studenten då jag tappar bort min mobiltelefon efter champagnefrukosten, studentbalen och den konstiga känslan efteråt, en sommar full av osäkerhet inför framtiden, jobbansökningar som skrivs men aldrig skickas, Motala, Vätterliden och friheten över att komma hemifrån, promenaderna längs med kanalen, ölkvällarna på gräsmattan i höstsolen och kareoke-kvällarna på Brygget, fantasin som flödade lika mycket som ölen, farfar som dör helt plötsligt, David och Niklas och Mattias och Daniel och Jessica och Hanna och Olof och Karrokarrokarro.... 

2005 ? Ölfotboll och våren som kommer som en välsignelse efter den långa vintern, badandet i vättern, treöresfestivalen, flytten hem igen som känns som att återvända till ett fängelse, Hultsfredfestivalen, eldfesten och jag känner mig plötsligt gammal, musikinspelningar med Tobbe, resan till Australien, det fantastiska landskapet och den stora ensamheten under vistelsen hos tyskarna, öknen och känslan av att vara ett med universum, Tasmanien och den fantastiska guideturen där, kvällarna i Sydney med andra backpackers. 

2006 ? Engelskaplugg i Karlstad och inneboende hos Kolbjörn och Christian, Andreas, allienationen i klassen, grammatik och tentaplugg och långa föreläsningar, bussresor till Karlskoga och hem igen, första egna lägenheten, 30-årsfest i Östersund, festivaler, festivaler, festivaler, Cecilia, Håkans spelning på Peace & Love, bilresan till Emmaboda och tillbaka, The Bobby McGees, kulturvetenskap, Uddo som dör, bob hund i Stockholm, flytten till en ny lägenhet, Joel och Mattias och Ida och Sofia. Maria....       

Kommentarer
Postat av: Magnus Bergström

Tjena Valdemar.
Ganska kul grej att jag hittade till din blogg via dagensskiva.com, såg att du följer Petters äventyr i Indien. Kolla förbi min blogg när du får tid, vettja.

Postat av: Julie

Va fint Valle. Önskar jag kunde komma ihåg likadant, men om jag ska göra det måste jag skriva upp det på en gång. Minnet...

2006-10-20 @ 09:48:18
URL: http://www.jear.tk
Postat av: Niklas

Oh my god! Jag och mina kompisar har gjort nästan samma slags spel som du! "Negerjakt" hette det, och jag skäms nästan för att skriva det... Men det var satir, såklart, vi var ju inte rasister på riktigt. Men riktigt sjukt och blodigt var det. Smaklöst som fan, och helt ologiskt. För att komma vidare från första banan var man tvungen att skjuta på solen. Till exempel.

2006-10-20 @ 12:24:22
URL: http://sandinniklaseyes.blogspot.com
Postat av: emma

underbart blogginlägg, igen. detaljerat & fint.

2006-10-20 @ 17:07:00
URL: http://blizzard.blogg.se
Postat av: maria

jag har oxå programmerat spel i Qbasic!! ja jävlar. det var tider det. ingen negerjakt dock. man svarade på frågor för att ta sej vidare typ. och så spelade jag ett gammalt fint helt textbaserat Star trek-spel. typ "fire torpedo A5", "warp speed 8".

så det är i Byn det händer alltså? där ser man.

2006-10-25 @ 12:45:43
URL: http://thelostfeeling.blogspot.com
Postat av: maria

och så glömde jag ju det jag skulle säja. herregud, demensen har fått ett ansikte. mina memoarer kommer se något annorlunda ut...haha.

JO. bra att du satt datum nu! antingen kan jag kommma då eller så kan jag inte. men om jag kan någopt datum så är det då, jag tänkte föreslå det datumet. däremot vet jag fan inte om jag har råd att gå på ed harcourt, eller det har jag inte om jag inte kommer in gratis. men du får ju gärna komma ändå. julie kanske ska gå? hon brukar gå på dyra konserter och sånt.

2006-10-25 @ 12:48:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback