BABY WE WERE BORN TO RUN!!!

Pensionspaket i min hall och i min hals
som ett "Välkommen hem"
som ett "Här ska du bo" som ett
"Här är ditt liv" och som ett
"När ska du dö?"

Jag lovar jag var inte beredd på det här
jag var inte beredd på besvär
jag var inte beredd på att bli kär
jag var inte beredd
för jag är
bara
ett
barn

Jag är ju bara ett barn och
jag vill sitta kvar på golvet vill
stapla cd-skivor i högar vill
bygga murar av musik och poesi vill
mura in mig i ett hörn och
aldrig aldrig behöva se någon i ögonen

jag vill skaka av mig alla måsten
som jag skakade på huvudet när du frågade
om det var jag som hade gjort det jag
lovar det var inte jag
det var inte jag
det var inte jag
det var inte jag okej
det kanske var jag det
är mycket möjligt att
det var jag men jag upplevde det inte så och
vem har sagt att din verklighet är bättre än min
vem har sagt att verkligheten alltid är verklig
och vad hände med tanken som räknas

?

Jag vill sitta kvar här och bygga legotorn
och flyga in med flygplan
Brrrrrrr.........KRASCH!!!
för jag måste förminska verkligheten för att den ska bli verklig
jag måste bygga hela världen i mitt rum för att kunna se den måste
skriva ner den på ett papper för att förstå den och
innan jag vågar gå ut genom dörren och se världen i ansiktet
måste jag få stå framför spegeln och göra grimascher varje morgon
måste få öva lite först
måste få kasta bort ett liv först
för jag har ändå fem extraliv

Jag föddes inte bara för att leva för att dö en dag
och du föddes inte till att sitta still på någon dammig piedestal
'cause tramps like us
Baby we were born to run
med ett knyte på axeln
händerna i fickorna
och solsken i blicken
så ska vi dra ut i världen
så ska vi krossa haven
så vi ska krossa alla cynismer
alla bitterheter
alla människor som en gång i tiden
trodde att världen var en vacker plats
men som fick ett jobb och ett barn
och ett pensionspaket på hallmattan
som tröttnade och bara sitter still och säger
"Been there, done that"
men vad har ni egentligen sett?
om ni fann världen så tråkig att ni tröttnade på den
var har ni varit?
vad har ni sett?
jag vill veta bara så jag
slipper hamna där

Kom igen Gud
ge mig en vibration
jag är en fyr i en värld
utan slutstation
jag har
ett vykort från USA
en dag ska jag ta mig dit
en dag ska jag resa ett cirkustält
vid mississippis skitigaste strand
som nybyggarna tog sina första spadtag
så ska jag stå där och blicka ut över
the land of hope and dreams and happy meals
en dag ska jag dit
jag har en bibel som jag aldrig läst och
jag har tusen frågor i mitt huvud
tror du på Gud?
tror du på jesus?
tror du på ett liv efter döden?
och jag svarar:

Ja,
jag tror på kärlek.

Och jag skiter i om dom finns
det är ju inte det som är det viktiga
det är aldrig det som är det viktiga
tänk om vi bara är djur och allt är lögn
då kanske det var viktigare att jag åt en kexchoklad idag
och tyckte att den var god än
att jag läste dom där papprena om pensionssparande

Fan
jag är bara ett barn men
snart världen ska jag
se dig i ögonen
spotta dig i ansiktet
bli hånad, bränd och blåst
landa på alla fyra
resa mig
gå vidare

och rycka på axlarna.

Kommentarer
Postat av: Jazzkatt

Wow!

Vilket flyt i texten, bob hund och Springsteen-inspiration ihopsmält i en kokande gryta. Och en rad som "och vad hände med tanken som räknas" är kanoners. Äh, jag vet inte vart jag kommer med detta kvasiresonemang men det sammanfattas nog med bäst med ordet Wow.

Postat av: valle

tack så mycket :)

2006-09-13 @ 13:39:47
Postat av: maria

åh valle. jag blev alldeles tårögd av att läsa det här. fan va fint!! och instämmer i ovan. vilket springsteenflyt.

när drar vi?

2006-09-15 @ 23:18:26
URL: http://thelostfeeling.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback