Nr. 1 Höstvisa - Tove Jansson/Erna Tauro

När allt faller isär, när stormarna håller på att blåsa dig sönder och samman och när glädjen har tagit semester på obestämd framtid då har vi i alla fall Tove Jansson.

Jag har ju vuxit upp med Tove Janssons varma finlandssvenska och hennes värld av mumintroll, hemuler, filifjonkor och hattifnattar men det är nog först på senaste tiden som jag har insett hur mycket den där världen har betytt för mig. I likhet med andra stora barnboksförfattare (Astrid Lindgren, Roald Dahl, Lennart Hellsing, A. A. Milne m.fl.) så finns det en värme, humor och socialt patos i Tove Janssons mumintroll-böcker. Och precis som Bröderna Lejonhjärta, Kalle och chokkladfabriken och Nalle Puh är de inte enbart skrivna för barn, tvärtom kan vuxna ha precis lika stor - om inte större - behållning av dem.
Barnkultur ses ofta som något oviktigt och ingenting man bör ta på så stort allvar. Inget kan vara mer fel. Bara för att 90% av all kultur för barn som produceras är skit betyder det inte att det måste vara så. Med risk för att låta som en vresig gammal bibliotekskärring så undrar jag ändå hur barn påverkas av all skit de ser på tv. Vad händer med barn som växer upp med en diet bestående av Pokemon, Markoolio och "Sommarkul med Nic Schröder". Jag menar, några men för livet måste ju ungarna få.

För egen del såg jag nästan inga barnprogram på tv som liten förutom Disneydags och Bollibompa. Det var kanske lite jobbigt när alla andra barnen ville leka Turtles men så här i efterhand måste jag nog säga att det var rätt bra ändå. Jag lärde mig istället att läsa väldigt tidigt och läste med stor entusiasm Emil i Lönneberga, Bamse och Lennart Hellsings ABC-bok.

Men alltså, "Höstvisa" var det ja. Jag har hört några inspelningar av den här men jag kan inte säga att någon av dem gör låten riktigt rättvisa.
Här kan du lyssna på en version som kanske inte är helt oäven om man försöker bortse från dansbandsdialekten. Fast "Höstvisa" ska förstås sjungas på finlandssvenska. Jag har hört en annan version med någon proggig folkmusikgrupp som heter Cumulus där sångerskan sjunger på finlandssvenska och en kör stämmer in fint på refrängen. Men inte heller den tar sången upp till de höjderna dit jag vet att den kan nå om den hamnar i rätt händer.
Den bästa versionen väntar fortfarande på att spelas in, precis som det godaste smultronet fortfarande väntar på att bli plockat.




Nr. 1 Höstvisa - Tove Jansson
Nu blåser storm därute och stänger sommarns dörr,
det är för sent för att undra och leta.
Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr
men mer än du nånsin får veta.
Nu ser vi alla fyrar kring höstens långa kust
och hör vågorna villsamma vandra.
En enda sak är viktig och det är hjärtats lust
och att få vara samman med varandra.

Skynda dej älskade, skynda att älska,
dagarna mörknar minut för minut.
Tänd våra ljus, det är nära till natten,
snart är den blommande sommaren slut.

Kommentarer
Postat av: maria

åhå! jag hade förvisso hört att den skulle va bra men jag har aldrig hört den. måste höra den.
fint!

2007-07-05 @ 22:57:09
Postat av: Mamma

Jag har ju mest lyssnat på Cumulus, eftersom det är min skiva. Men jag tror att Arja Sajonmaa (stavas det så?)också har sjungit in en bra finlandssvensk version.
Nu när din lista är klar skulle man väl kommentera den. När du började med din presentation gjorde jag en egen lista och vi har många gemensamma val.
Av förklarliga skäl har jag nog lite fler "progg-visor" och färre av de som är nyare. Men jag måste säga att du har gjort en mycket fin lista.

2007-07-06 @ 13:51:01
Postat av: maya

Jag börjar nästan gråta bara vid tanken på Vem ska trösta Knyttet... så bra! Höstvisa har jag inte hört men liksom maria har jag fått höra att den ska vara bra.
När jag var liten fick jag inte kolla på Turtles; det var för våldsamt enligt min mamma :P Jag lärde mig också läsa tidigt men för mig var det Mio, min Mio som gällde :)

Postat av: catrin

HAHAHA, tack Dr. Phil för ditt stöd! jag känner att jag nu kan gå ut i världen igen, med höjt huvud och klar blick.

2007-07-09 @ 00:28:35
URL: http://jagtyckerinteomfiskbullar.blogg.se
Postat av: hej

mycket fin lista

2007-07-09 @ 17:02:45
Postat av: Niklas

Håller med, fin lista och bra läsning. Mer listor, mera mera!

2007-07-10 @ 08:17:00
Postat av: m

åh, helt rätt! vi brukade sjunga den i bilen när vi var små, den är så mjuk och fin på nåt sätt. första versen är helt underbar, tycker jag.

2007-07-10 @ 11:00:07
URL: http://cloudatlas.blogg.se
Postat av: valle

Tack allihopa. Ni är då för gulliga.

2007-07-10 @ 22:24:25
URL: http://imemine.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback