Nr. 3 Blå Anemonerna (Pierina) - Evert Taube

Vissa låtar på den här listan har jag valt ut först och främst med tanke på att de framförs så otroligt bra. Det gäller till exempel för den förra låten på listan, Monica Zetterlunds "En slump". Dock inte den här. Mycket kan man säga om Evert Taube men någon vidare sångröst hade han inte. För det mesta lyckas han sjabbla bort sina sånger genom att överfrasera och inte hålla sig till rytmen. Men jag tror ändå att jag föredrar hans gamla alkisröst framför Sven-Bertils mer skolade stämma.
Att den här låten kommer på en tredjeplats beror alltså mest på att den har en så fantastisk ljuvlig melodi och en så fantastiskt ljuvlig text.
Jag är inte så bra på blommor så jag vet inte om jag någonsin har sett någon anemon ute i det fria. Men hur som helst låter det i alla fall väldigt vackert. För att inte tala om mandelträdsblommor...
























Blå anemonerna,
mandelträdsblommorna
står som en sky över kullarna
tupparna gal bortom tullarna

Vinbergen väntar oss
där grönska rankorna
över den röda jorden nu
men ner i dalen där blommar du

Oh Pierina, när gör du ditt val?
Snart är du nitton år!
Hör du i dalen min vårmadrigal?
Vill du bli min i år?

Svar ger dig hjärtat
och svar ger dig handen
handen du kysst
och som jag lyfter vid din sång

Svar ger dig blommorna
som jag bär i barmen
ja alla dina blommor små
som du gav mig när vi möttes
som du gav mig när vi möttes då
när jag smög till ditt fönster på tå

Kom, nerför kullarna!
Kom, över spångarna!
Kom över bäcken och ängen grön!
Kom nu när sommaren är så skön!
Kom du som sjunger där!
Kom du som har mig kär!
Kom över bäckar och under lind
Kom med den doftande vårens vind!

Kom till min sida,
kom viska mitt namn!
Kom i min öppna famn!

Näktergal sjung i ditt lummiga bo
för den jag nu ger min tro!


Kommentarer
Postat av: Jazzkatt

Du har helt rätt, fantastisk text. Av alla poetiska kärleksbeskrivningar och kärleksomskrivningar är nog detta den bästa!

Postat av: Patrik

Mitt hjärta brinner. Ibland kan ord vara det vackraste som finns.

2007-06-25 @ 01:45:01
URL: http://pudding.blogg.se
Postat av: catrin

åh, vad trevligt att du också mår bra!
vad är det för en mysig liten festival, vilka kommer och spelar? tyvärr kan jag väl inte närvara eftersom karlstad ligger så fasligt långt bort.

2007-06-26 @ 22:18:58
URL: http://jagtyckerinteomfiskbullar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback