Nr. 4 En slump - Monica Zetterlund/Richard Rodgers/Tage Danielsson

Nr. 4 En slump - Monica Zetterlund

Hagfors. Detta underbara brukssamhälle som har gett oss storheter som Jimmy Jansson och Christer Sjögren. Nej, skämt åsido, det finns i alla fall en person från Hagfors som jag kan lyssna på utan att drabbas av kräkreflexer, ja som jag till och med kan njuta av. Hon heter Monica.
Trots att jag är uppvuxen 2,5 mil från Hagfors kan jag inte säga att jag hade någon direkt relation till Monica Zetterlund fram till för ungefär ett halvår sen. Då köpte jag i alla fall en samlingsskiva med Monica och vilken skiva det är... Monica var ju en av Sveriges få riktiga superstjärnor, hon är där uppe tillsammans med Greta Garbo och Marlene Dietrich. Dessutom är hon utan tvekan Sveriges bästa jazzsångerska genom tiderna. Lyssna bara på hennes insjungning av "Ack, Värmeland du sköna", om det är någon gång kan känna mig en smula värmlandspatriotisk så är det när Monica Zetterlund sjunger Värmlandsvisan (och inte när Färjestad vinner elitserien om ni nu trodde det).
En av de vackraste visorna med Monica är förstås klassikern "Sakta vi gå genom stan". Egentligen borde kanske den också haft en plats på den här listan, men det finns en visa som jag tycker ännu mer om. Det är en amerikansk evergreen skriven av kompositören Richard Rodgers (han som också skrev musiken till "Sound of Music" och "The Lady is A Tramp"). Orginalet heter "Bewitched" och i Tage Danielssons fantastiska översättning heter den "En slump". Och jag blir verkligen förhäxad varje gång jag hör den.


Du som har skönhet och behagen
en ren och himmelsk urbild ger
jag såg dig och från denna dagen
jag endast dig i världen ser

Det är så sant som det är skrivet
detta känslokännande
det är det som gör att livet
blir så spännande...

Det händer här
det händer nu
och plötsligt för honom finns bara du
man vet ingenting om kärlek;
en slump

En sommarkväll,
en månskenstur,
en roddbåt som läcker så hon blir sur
han ler och så är det färdigt;
en slump

Som ett spotlight som tänder
när ridån går isär
utan förvarning händer
simsalabim!
det där...

En äldre dam,
en äldre man
"det blir lite tomt hemma" säger han
en blick - sen ser de samma tv;
en slump.

Men det händer mig
det händer snart
och livet med en gång blir underbart
vad är det som kallas kärlek?
en slump...

En dag när solen lyste klart
och blommor stod bugande par vid par
kan bli den första gång jag såg dig;
en slump

Fast tretusen miljoner människor finns
ungefär
känner just två personer
Simsalabim!
det där...

Ett sommarregn,
ett nylagt hår
han offrar sin rock för ett nylagt hår
dom går tryckta mot varandra;
en slump.

Ohh! Monica!

Kommentarer
Postat av: jazzkatt

Den här listan blir bara bättre och bättre! Det kommer bli riktigt spännande nu när bara de tre bästa återstår.

Postat av: maya

Den är vacker. Jag gillar Donna Juanita också :)

2007-06-19 @ 10:41:45
URL: http://starvinghystericalnaked.org/moi
Postat av: sara

Hej,

här kommer en lustig förfrågan...
Googlade efter "En slump" och hittade din sida. Du har möjligtvis inte en kopia på låten som du skulle kunna skicka till mig? Har tappat bort en skiva med inspelningen och skulle behöva bli lite räddad ur en knipa (måste planka låten inom två veckor till ett bröllop.)

Tack på förhand
Sara

2008-03-25 @ 20:33:46
Postat av: Anders

En tullstation,
en tjänsteman,
hon döljer buteljen så gott hon kan,
han ler "Något att förtulla?"
en slump.

Latinlektion,
han ger i smyg,
en fusklapp till henne,
de ler i smyg.
Hon får böja verbet Älska,
en slump.

Han säljer kött,
en ung charmör,
hon frågar "Är lilla fransyskan mör?"
Ett skratt, sen blir dom två till middag,
en slump.

Kanske jag, kanske du ja,
en dag bjuder på fest,
Glory oh halelujah,
Simsalabim,
en präst.

2012-10-29 @ 22:56:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback