Nr. 20 Mareld - Lars Winnerbäck


Jag kan inte säga att jag lyssnar på Lars Winnerbäck särskilt ofta nuförtiden. Men han har betytt mycket för mig genom åren, kanske framförallt när jag 16-18 år, och jag har nästan alla skivor han har släppt.

Den här låten är från hans senaste fullängdsskiva "Vatten under broarna" från 2004. En av hans bättre skivor tycker jag, nästan i samma klass som "Söndermarken" som kom året innan.


det är sensommarsverige
jag är på väg härifrån
jag orkar inte förklara
jag stänger av telefon

ner faller löven
och bladen blir mull
jag kanske åker till Island
jag kanske super mig full


Jag tror att det jag gillar så mycket med just "Mareld" är uppgivenheten som genomsyrar hela låten. Det är inget rop på hjälp utan snarare ett trött farväl till hela skiten från en person som en gång var förbannad men som nu knappt orkar bry sig längre. Men ändå finns det fortfarande en längtan där, en längtan efter en värld utan kvällstidningsrubriker och stormarknader.

jag har varit i templet
där månglarna står
dom sa allt är till salu
jag sa kom älskling vi går

Varje gång jag hör den versen sticker det till i hjärtat. I all sin enkelhet är det väldigt vackert.


Kommentarer
Postat av: Edvardstella

What a cool web site. Love the pages you have on motivation, keep up the work I hope to read more soon.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback