Nr. 7 Jag ger dig min morgon - Fred Åkerström

Ni har förstås hört "Jag ger dig min morgon" men hur skulle en lista på Sveriges bästa visor se ut utan den? Det är som att göra en lista på världens bästa poplåtar och inte ha med en enda Beatles-låt. Ibland får man lov att påpeka självklarheter.
Orginalet, "I Give You The Morning", skrevs av den amerikanske folksångaren Tom Paxton som polade med Bob Dylan i Greenwich Village på 60-talet. 1972 översattes den till svenska av Fred Åkerström.
Jag har hört minst tre versioner av den, kanske fler. Fred Åkerströms orginal, Håkan Hellströms cover och Weeping Willows engelska version (jag tror också att Magnus Carlson har sjungit in den på svenska någon gång). Det är omöjligt att påstå att någon av dessa versioner är bättre än någon annan. De sjungs alla med en sån innerlighet och passion att man briserar varje gång man hör dem. Frågan är om det ens går att sabba en så vacker text.
En sak till: Magnus Carlsons är förstås en fantastisk sångare på alla sätt och vis. Men hans basregister är nog ändå inte lika uttömmande som Fred Åkerströms. Om ni inte tror mig, lyssna på "Ack du min moder".

Kommentarer
Postat av: catrin

den låten är vacker. jag har bara hört håkans version, men den är underbar.
tack för den fina kommentaren på min blogg. du är en av dom få som uppskattar min tafatta poesi. det känns bra. tack!

Postat av: Sandra Lang

Hej! Jag surfade hit från Poeter.se och tycker att du verkar ha en bra blogg. Ska läsa lite mer av den nu. Du förresten, jag fattar inte hur man skapar en egen blogg... kan du förklara det för mig? Alla verkar fatta hur det går till, men jag gör det faktiskt inte. Tack på förhand.

2007-05-31 @ 20:22:11
Postat av: Patrik

Jag ÄLSKAR dina skjutjärnsjournalistiska fakta kunskaper! :)

2007-05-31 @ 20:40:40
URL: http://pudding.blogg.se
Postat av: Arntemma

Thank you for the card so that I may look on the website. I love the picutres. I will continue to look on the website to observe you latest pictures.

2010-05-17 @ 09:25:49
URL: http://arntemma.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback