Reasons To Believe

Reasons To Believe

Jag läste Marcus Birros bok "Svarta vykort" igår. På baksidan skriver han så här:

Svarta Vykort är egentligen en dikt av Tomass Tranströmer.
Jag lånade titeln till den här boken.
Det är en bok om sorg, tröst, värdighet, heder och tolerans.
Det är en bok om att överleva.

Svarta Vykort är min tionde bok.
Jag hoppas den kan vara till nytta för någon.
Att skriva den har hur som helst räddat mitt liv. Bokstavligen.

Litteratur har den förmågan.



Det är väldigt fint skrivet tycker jag och väldigt sant. Och det handlar ju egentligen inte bara om litteratur utan om musik, film... all konst som kan ge någon form av tröst.
För jag tycker att det är det som är konstens viktigaste funktion, att säga att det är okej att känna sig misslyckad, du är inte ensam... Sen kan det handla om en låt med Destiny's Child eller en dikt av Verner von Heidenstam, det spelar ingen roll så länge det betyder något för dig.

För det mesta handlar livet om att vi ska visa upp och skryta om allt som vi är bra på. Så är det på fotbollsplanen, så är det vid arbetsintervjun, så är det på matteproven och nästan överallt annars. Det är därför jag tycker så mycket om de som vågar visa upp sina svagaste sidor och faktiskt blir älskade för det.
Som när Thomas Öberg i bob hund sjunger "Du kan kalla mig för idiot/ det har jag ingenting emot/ jag är en idiot/ men mer än så kan ingen bli." Man kan skratta åt det och man kan gråta åt det men oavsett vad du gör är det en seger för känslorna och en förlust för framstegstänkandet.

Det är november nu, den gråaste och jävligaste månaden av alla. Och det vi behöver nu är inte fler regeringsskandaler, klimatrapporter eller fler människor som tvingas ta ett skitjobb på McDonalds bara för att regeringen har sagt att det är viktigt med sysselsättning.
Det vi behöver är tröst. Därför har jag gjort en liten lista på saker som har betytt mycket för mig genom åren och som jag hoppas kan göra det för andra människor. Jag vet i alla fall att de har förmågan att rädda liv.


Marcus Birro - Svarta Vykort (diktsamling)
Tomas Tranströmer - Det Vilda Torget (diktsamling)
Bruno K. Öijer - Dimman av allt (diktsamling)
Yann Martel - Berättelsen om Pi (roman)
Jeffrey Eugenides - Middlesex (roman)
J.D. Salinger - Räddaren i nöden (roman)
Bruce Springsteen - Nebraska (skiva)
Antony & The Johnsons - I Am A Bird Now (skiva)
Håkan Hellström - Känn ingen sorg för mig Göteborg (skiva)
Broder Daniel - Forever (skiva)
Tindersticks - Can Our Love... (låt)
The Ronettes - Walking in The Rain (låt)
Roberto Benigni - Livet är underbart (film)
Roy Andersson - Du Levande (film)
bob hund - Mer än så kan ingen bli (låt)



Kommentarer
Postat av: Lena

Nej, men Magnus fick gästblogga lite.

Postat av: catrin

jättefint! det är så fånigt att gå omkring och låtsas att känslorna inte finns eller att dom är oviktiga, herregud, dom är ju grymt mycket viktigare än framstegsskit. oh ja. kram i mörkret.

2007-11-10 @ 19:58:05
URL: http://jagtyckerinteomfiskbullar.blogg.se
Postat av: valle

Tack.

2007-11-10 @ 21:53:01
Postat av: Lady Jacky

Fint att Middlesex var med.

2007-11-23 @ 13:33:44
URL: http://himelblau.blogspot.com/
Postat av: Olle

I november-decembermörkret behöver vi onekligen tröst. En av desa tröster är att läsa vad du skriver, tack för det!

2007-12-05 @ 23:31:43
Postat av: Danialgry

Keep up the good work.

2009-03-25 @ 12:51:02
URL: http://danialgry.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback